czwartek, 30 stycznia 2014

Czy u nowego operatora prąd jest tańszy - symulacja kosztów


Wczoraj omówiliśmy wstępnie jak zmniejszyć rachunki za dostawę prądu. Często pierwsze hurraoptymistyczne spojrzenie, przy bliższej analizie okazuje się mieć skazy. I niestety nie inaczej jest w przypadku porównania realnych kosztów nowego i starego operatora.

Jak pisałem wczoraj tutaj po wpisaniu kodu oraz orientacyjnej wartości rachunku otrzymujemy szczegółową symulację kosztów. Niestety symulacja jest tylko przybliżona, gdyż suwak pozwala na wybór z przedziału 50-300 zł na miesiąc, przy skoku co 10 zł, a więc nie ma możliwości podania dokładnego rachunku np 96,57 zł.

Możemy zatem zastosować zaokrąglenie i zobaczyć jak będą wyglądać rachunki za kolejne miesiące. W końcu wystarczy nawet przybliżone porównanie do realnej oceny czy warto dokonywać zmiany operatora. 

Wczorajsze wyniki były oparte na wpisaniu rachunków jakie płacę co dwa miesiące. A symulacja bierze pod uwagę wpłaty co miesiąc, należy zatem skorygować dane wejściowe, dzieląc rachunek przez 2 i dokonując odpowiedniego zakrągląglenia. W moim przypadku wyszło coś takiego:

Symulacja, w niektórych miesiącach zapłacimy drożej


Co ciekawe nie ma tutaj stałej ceny jak w przypadku Taurona. Tylko przez pierwsze 3 miesiące cena jest niższa i wcale nie darmowa, jak mówi reklama. Co więcej przez resztę roku zwiększa się na tyle, że w niektórych miesiącach przewyższa obecnego operatora.

Na koniec dostałem podsumowanie z którego wynika, że zamiast 315 zł przy realnych danych oszczędność wynosi już tylko 96,37zł, i to w skali 3 lat! Czyli zaledwie 32 zł rocznie, co już nie jest tak rewelacyjnym wynikiem. 

Czytelnicy w komentarzach pytali co z podziałem na dystrybucję oraz energię. Jeśli na liście prognozy faktur najedziemy kursorem na cenę, w prawym rogu każdej kolumny wiersza pojawi pytajnik. Po najechaniu na niego zobaczymy się szczegóły dotyczące opłaty za energię, dystrybucję, oraz opłatę handlową:

Stary rachunek


Możemy go porównać z nowym rachunkiem


Nowy rachunek


Analizując oba rachunki można dojść do następujących wniosków:
  • opłata za energię jest mniejsza u nowego dostawcy
  • opłata za dystrybucję jest stała
  • nowy rachunek ma dodatkowy koszt nazywany opłata handlowa, którego nie ma na starym rachunku
Symulacja sumuje 3 letni okres porównawczy, tyle bowiem ma trwać umowa. Suma summarum wychodzi na plus dla nowej umowy. Warto tutaj jednak zaznaczyć, że porównanie wypada na korzyść nowego dostawcy nie dlatego, że ma taniej, ale dlatego, że... przez pierwsze 3 miesiące mamy dodatkowy bonus!

Porównajmy. Przez pierwsze 3 miesiące dostajemy bonus w wysokości 67,11-24,50 = 42,61 zł miesięcznie czyli w sumie 127,83 zł. A tymczasem w skali 3 lat różnica wynosi 96,37 zł. Gdyby zatem nie było bonusu, nowa oferta byłaby droższa o 31,46 zł.

To już nie wygląda tak różowo jak wydawałoby się na pierwszy rzut oka i prąd u nowego operatora niekoniecznie musi być tańszy! Do sprawdzenia pozostaje jeszcze sama umowa. Niestety komunikacja z firmą jest mówiąc łagodnie kiepska, stąd na dalsze szczegóły przyjdzie nam trochę poczekać.

Jak widać decyzja nie jest łatwa. O bardzo ładne podsumowanie tematu pokusił się we wczorajszych komentarzach MarcL i aby ułatwić poszukiwanie podaję link do jego wniosków.

6 komentarzy:

  1. Nad zmianą sprzedawcy energii zastanawiam się od 3 tygodni. Obecnie mam taryfę G12, ,ale chcę zmienić na G12w. Moje roczne zużycie energii to ok. 2200 kWh w stosunku 60% dzienna/40% nocna, rachunki co 2 m-ce ok.200-250 złotych. Szacuję, że gdybym miała G12w, to stosunek dzienna/nocna byłby 42/58. Stworzyłam sobie arkusz z rozliczeniem G12 i G12w. Wychodzi, że gdybym zmieniła obecne G12 w PGE na G12w w Duonie lub Telezet (przy założeniu, że w PGE ceny nie zmienią się przez 3 lata), to 3-letnie oszczędności byłyby rzędu 460 złotych, czyli 4 miesiące energii gratis. Zaznaczyć trzeba, że w PGE w taryfie G12w są wyższe stawki za energię niż w G12, natomiast w Duonie i Telezecie G12 i G12w są w tej samej cenie.
    I jeszcze jedna rzecz - teraz przy G12 mocno przestrzegam godzin prania, prasowania, pieczenia, zmywania, żeby używać energii w tańszej strefie. Przy G12w cały weekend jest do wykorzystania i już nie będę musiała prasować w sobotę między 13 a 15:-). Czyli będę miała taniej i wygodniej.
    Mam już umowy z Duonu i Telezet przysłane do podpisania. I cały czas zastanawiam się, którą firmę wybrać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja przeszedlem do Energi z gwarancja ceny (ta nowa promocja). Bylem w PGE Rzeszow. Zuzywam malo pradu (1500kwh na rok albo mniej), wiec poszedlem w najtanszy wariant bez oplaty handlowej. Obnizka niewielka, bo chyba nawet mniej niz grosz na kwh, ale zawsze. No i za rok za dwa znowu nizej o ok. pol grosza.

      Jeszcze raz link http://www.maszwybor.ure.gov.pl/ - zwracajcie uwage na oplate handlowa, bo ona psuje wiekszosc tanich na pierwszy rzut oka ofert!!

      Usuń
  2. ja nawet nie wiedziałem że jest możliwość zmiany operatora. Mieszkam na śląsku i do jakiegoś roku temu miałem vattenfall a potem chyba wykupił go tauron bo się zmieniła firma na rachunku. Muszę się obeznać jakie mam możliwości u siebie. fajny post. dał mi do mysłenia

    OdpowiedzUsuń
  3. Najlepszy zapis;
    pradgaz.pl
    "Wszystkie dane prezentowane na stronie pochodzą z publikacji Urzędu Regulacji Energetyki, cenników poszczególnych dostawców oraz prognozy podwyżek cen prądu narastająco o 6% / półrocze. Dla obliczenia oszczędności w taryfie dwustrefowej przyjęto zużycie 70% energii w okresie pozaszczytowym."

    Więc kalkulator liczy tak żeby wyglądało dla nich najlepiej - u siebie stały prąd, a konkurencja prognozy że prąd zdrożeje.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja skorzystałem z oferty Novum, bo prowadzili system sprzedaży pakietowej. Miałem problem z ustaleniem sobie pakietu, bo dopiero poszedłem "na swoje", ale na podstawie moich rachunków pomogli mi ustalić miesięczne zużycie prądu i ułatwili mi wybór pakietu. No i ucieszyło mnie, że przy każdym pakiecie oferują 36 miesięcy gwarancji ceny

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio sam zmieniałem u siebie sprzedawcę energii elektrycznej na ciekawą firmę, która chyba od niedawna jest na naszym rynku, bo zanim zabrałem się za szukanie ofert nigdy o niej nie słyszałem... Firma nazywa się Axpo. Polecam przyglądnąć się jej ofercie. Wydaje mi się, że dopiero wchodzą na Polski rynek i dlatego mają konkurencyjne oferty. Ponadto, 100% energii pochodzi z odnawialnych źródeł, zatem możemy na raz obniżyć rachunek i wspomóc środowisko.

    OdpowiedzUsuń