czwartek, 13 grudnia 2012

Jak złożyć reklamację w Idea bank


Opisywana już od kilku dni lokata z tabletem jest dość problematycznym produktem. Wiadomo z marszu, że na pewno nie opłaci się czekać do samego końca trwania umowy lecz zerwać ją w trakcie trwania. Część osób utrzymuje jednak, iż mimo zerwania umowy w pierwszym okresie, można zatrzymać ów tablet bezkarnie i po prostu sprzedać go na allegro.

Taką informację znajdziemy zresztą także na innych portalach. Regulamin mówi jednak jednoznacznie co innego co wykazałem wczoraj wskazując istotny punkt regulaminu. W takich spornych kwestiach zawsze pozostaje nam napisanie reklamacji i czekać na werdykt oferenta. Pytanie jak to zrobić?

Banki z reguły pozostawiają nam wolną rękę w napisaniu reklamacji, w większości przypadków możemy albo napisać to ręcznie w oddziale banku pod wpływem emocji, co raczej jest niewskazane, napisać i sprawdzić komputerowo, lub wysłać odpowiedni wniosek wybierając z menu pozycję reklamacja. W idei jest nieco inaczej.

Idea ma własny formularz składania reklamacji. Wygląda on tak:


W każdym banku jest inaczej Źródło: idea


Mimo iż idea jest dość fajnym bankiem o zróżnicowanej, a co ważniejsze atrakcyjnej ofercie, to jednak wiele z ich usług pozostawia wiele do życzenia. Dziś omówimy sobie jeden taki przypadek dotyczący funkcjonowania podstawowego produktu bankowego czyli konta osobistego

Pisałem niedawno tutaj jak zamknąć konto w tym banku. Teoretycznie rzecz banalna, niestety tylko z pozoru. Wkrótce spotka nas wielkie rozczarowanie bowiem, jak pisałem w linkowanym dwie linijki wyżej artykule, konto choć teoretycznie dezaktywowane wciąż wisi na systemie i kto przy zamykaniu konta miał tam jakąś kwotę zobaczy różne wartości na pozycjach saldo oraz dostępne środki.

Dopóki nas to nie obchodzi gdyż uważamy że konto i tak jest zamknięte to nie ma żadnego problemu. Bank nie ma prawa nam narzucić żadnych opłat, zresztą konto i tak jest całkowicie za zero więc nie odczujemy tego na kieszeni. Różnica będzie odczuwalna gdy będziemy chcieli założyć konto na nowo.

Nie będę tu opisywać całego procederu odnawiania konta, szczegóły są nieistotne. Dość powiedzieć iż Idea bank nie zamyka kont tylko mają one status oczekujących. Konto zamknąłem na początku kwietnia i niestety do końcówki listopada miało status oczekujące na zamknięcie.

Zaskoczył mnie inny fakt, środki z konta zamkniętego w kwietniu dopiero w listopadzie trafiły na podany przy zamykaniu numer konta w innym banku. Innymi realizacja przelewu w Idea bank trwała... 7 miesięcy a pewnie i dłużej albo wcale gdybym konta nie odnawiał. Tego bym się nie spodziewał nawet po najgorszym banku. Kwota była mała więc nie zwróciłem na to uwagi ale sam fakt mówi za siebie.

Po założeniu nowego konta i przelaniu tam nowych środków dostałem zwrot pieniędzy na konto z którego dokonałem przelewu z wyjaśnieniem: zły numer NRB. Jak się okazało nowe konto nie zostało prawidłowo aktywowane. Dopiero kolejna interwencja pozwoliła na prawidłowe założenie konta.


Część właściwa reklamacji Źródło: idea

Jak widzimy na reklamacji należy podać powód czego ona dotyczy oraz sporządzić krótki jej opis, można podać przy tym nazwiska osób, które nas obsługiwały przy problematycznej sprawie. Jeżeli była to rozmowa telefoniczna warto zanotować nazwisko osoby, która nas obsługiwała.

Jeżeli nie zwróciliśmy uwagi kto nas obsługiwał, lub po prostu nie pamiętamy nazwiska można zwrócić się do operatora sieci o odszukanie w bazie danych połączenia wykonanego do banku. Operator bezpłatnie poda nam datę, godzinę oraz czas trwania rozmowy, dotyczy to przynajmniej firmy Orange której zleciłem takie zadanie.

W opisie dobrze jest także podać dokładnie punkty regulaminu, które zostały złamane. Takie argumenty są najbardziej zasadne. W szczególnych przypadkach, na które mamy dowody papierowe, można podawać nazwiska osób widniejące na pieczątkach w celu identyfikacji sprawy.

Bank ma 14 dni na odpowiedź. Jak dotąd większość banków przychylnie rozpatrzyła reklamacje, chociaż zdarzają się wyjątki szczególnie banków które regulamin uważają za świętość i interpretują go na własny użytek. Jak widać warto próbować w przypadkach, które naszym zdaniem ewidentnie są do reklamacji.


2 komentarze:

  1. Ja mam takie doświadczenie z CAŁEJ "Grupy" Gamoni Leszka Czarneckiego, że oni nigdy nie poczuwają się do winy a reklamacje można sobie napisać ... i zrolować ...

    Tak mają napisane regulaminy, żeby było korzystnie dla nich.

    Może produkty ciekawe, ale zagmatwane i moim zdaniem nie do końca uczciwe.

    Ja oszczędzam sobie czasu na pisanie reklamacji i po prostu nie korzystam już z ich usług.
    Wczesniej byłem klientem Getina, Nobla i Idei.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tutaj jest prosty opis ofert Idea Bank, a mianowicie sa dwia:
    1. Ta którą chcemy, według banku to co chcemy usłyszeć.
    2. Ta którą bank nam oferuje

    W przypadku nr. 1 bankier np. z Częstochowy nazwijmy go Tomasz Sikorski przedstawia nam ostateczną ofertę na którą się zgadzasz i podpisujesz umowę z punktu nr. 2

    W przypadku nr. 2 Bank dodatkowo dodaje inne produkty które są przez przykładowego Pana Tomasza Sikorskiego nie omawiane, a wręcz mówi otwarcie że to Pana/Panią nie dotyczy i posuwa machinę sprzedażową naprzód. Nie obchodzi go to że oszukał kogoś bezlitośnie i perfidnie. Dla niego się liczy tylko ilość tak sprzedanych produktów - za wszelką cenę.

    Zbieżność miejsc i osób przypadkowa.

    OdpowiedzUsuń