Dziś, po długim serialu dotyczącym deficytowego asset management, przyjrzymy się pierwszej dziesiątce najbogatszych firm świata, a więc firmami najbardziej dochodowymi. Kto osiąga najwyższe zyski? Kto rozdaje karty w świecie biznesu? Kto dzieli i rządzi oraz która branża jest najbardziej dochodowa?
Najbogatsze firmy nazywa się często blue chipami. Ta dziwna nazwa wzięła się od koloru najdroższego żetonu używanego w kasynach w Monte Carlo o czym szerzej pisałem tutaj. Te firmy raczej nie grozi bankructwo.
Prezentowany poniżej ranking zawiera kolejno:
- wartość marki w miliardach dolarów oznaczanych tutaj 'mld $'
- dochody marki (w nawiasach)
Sztandarowe produkty zwycięzcy rankingu Źródło: apple.com |
1 Apple - 87,1 mld $ (108,2 mld $) - technologia
2 Microsoft - 54,7 mld $ (73,7 mld $) - technologia
3 Coca-cola - 50,2 mld $ (22,8 mld $) - napoje
4 IBM 4- 48,5 mld $ (106,9 mld $) - technologia
5 Google - 37,6 mld $ (36,5%) - technologia
6 Intel - 32,3 mld $ (54 mld $) - technologia
7 McDonald's - 37,4 mld $ (85,9 mld $) - restauracje
8 General Electric - 33,7 mld $ (124,7 mld $) - zróżnicowany
9 BMW - 26,3 mld $ (73,7 mld $) - motoryzacja
10 Cisco - 26,3 mld $ (46,1 mld $) - technologia
Podobnie jak w przypadku rankingu najbogatszych krajów świata gdzie wygrał Katar, tutaj też małym zaskoczeniem może być zwycięzca rankingu. W Polsce owszem mówi się wiele o firmie Apple i odwiecznej wojnie z Microsoftem ale w kraju nad Wisłą to Microsoft święci triumfy a drogie jabłka raczej są krytykowane w pismach komputerowych.
Jak widać branża technologiczna deklasuje rywali. W pierwszej dziesiątce mamy aż 6 firm technologicznych a więc ponad połowę. Zresztą podobnie jest na dalszych miejscach.
Świat zmienia się na naszych oczach nowinki techniczne są nawet bardziej zróżnicowane aniżeli oferty banków. Intel dla przykładu wymyśla całe serie procesorów różniących się od siebie drobniutkimi detalami. Są one jednak dokładnie rozpracowane pod kątem marketingowym. Wystarczy usunąć jeden pin by wymusić na klientach konieczność używania nowej podstawki co często pociąga za sobą wymianę płyty głównej w komputerze.
Dla zarządu firmy cel jest prosty modyfikować serie tak dalece jak się da to wygeneruje nowe zyski. Nowa seria produkcyjna, nakręcana modnymi hasłami: advanced technology, eXtreme power, większa liczba rdzeni, większa liczba tranzystorów, nowy szybszy transfer danych, nowy proces technologiczny... liczba możliwych modyfikacji wręcz nieograniczona. A rywal tylko jeden AMD.
Podpatrując te sposoby wiele firm mogłoby znaleźć sposób na własny rozwój. Szkoda tylko, że odbywa się to najczęściej kosztem klienta. Ale ktoś za to w końcu musi zapłacić. I to podwójnie.
Najlepiej wycenianą marką motoryzacyjną jest TOYOTA a nie BMW - czytałem ostatnio analizę rynku motoryzacyjnego i trochę się an tym znam.
OdpowiedzUsuńMoże tu była wyceniana wartość księgowa marki, a nie jej prestiż i uznanie.
Ranking został sporządzony przez magazyn Forbes oraz dwóch firm konsultingowych: Landor Associates i Penn Schoen Berland.
UsuńJeżeli chodzi o kryteria to brano łącznie 13 parametrów. Gdyby brano ich mniej na pewno ranking wyglądałby inaczej.
Podobnie można potraktować konta osobiste. Nie podaję takich rankingów głównie ze względu na wielość parametrów porównawczych mam jedynie prywatny ranking kont ale nie publikuję go.