wtorek, 24 grudnia 2013

Optymalizacja kart czyli cienka czerwona linia


Niedawno opublikowałem artykuł z cyklu Tips&Trick w którym zaprezentowałem jak zoptymalizować płatności kartami. Nie jest to w żadnym przypadku kompletny przewodnik. W końcu różne kombinacje sami odkrywamy lub podsuwają je nam inni wisienkowicze.

Opublikowany wczoraj komentarz jest ostrzeżeniem dla wszystkich wisienkowiczów. Sprawa jest na tyle ważna, że warto napisać o tym szerzej. Oto treść publikacji anonimowego:

Skorzystałem z promocji w Toyota Bank i spotkała mnie niemiła niespodzianka. Po dokonaniu 4 transakcji w jednym miejscu w przeciągu 10 minut bank zablokował kartę. Na infolinii powiedziano, że jest zapis w regulaminie odnośnie kart debetowych, że ze względów bezpieczeństwa bank może zablokować kartę jeśli uzna, że transakcje są podejrzane czyli tak jak w tym przypadku dokonane w jednym miejscu w bardzo krótkim odstępie czasu.


To bardzo cenna informacja. W artykule Tip&Trick napisałem, że zwykle dokonuję przy kasie trzech płatności trzema różnymi kartami, w zależności od kwot na jakie dokonuję zakupu. Ale oczywiście nie jest to jedyny sposób.

Nie płać za często tą kartą

Niejednokrotnie zdarza mi się w jednym sklepie dokonać kilkukrotnego zakupu tą samą kartą. Zwykle wybieram do tego późnowieczorne godziny, tuż przed zamknięciem sklepu, a więc pomiędzy 21::00 a 22:00. Wtedy market świeci pustkami, a znudzone oczekiwaniem kasjerki mogą wykonywać operacji kartami według woli klienta. 

Zwykle dokonuję 2-3 transakcji tą samą kartą. Większej ilości nie dokonywałem i jak widać był to najbardziej optymalny zakres, gdyż z informacji anonimowego wynika, że jest to graniczna ilość operacji dozwolonych. Ciekaw jestem czy jest to domeną tylko Toyota bank, czy też ogólnie przyjęty proceder w którym banki 4 transakcje w jednym miejscu, w bardzo krótkim czasie uznają za podejrzane machinacje.

Owszem rodzi to podejrzenie, że ktoś znalazł naszą kartę i po prostu robi zakupy jeden po drugim paypassem czyli bez użycia kodu PIN. Wiadomo, że bez kodu można zakupić towar do 50 zł. Powyżej tej kwoty musimy już autoryzować transakcję.

4 transakcje to już kwota do 200 zł. I może ją zgarnąć każdy znalazca karty. Kto znalazł kartę i będzie chciał ja wykorzystać do własnych niecnych celów wie, że prędzej czy później posiadacz karty zorientuje się, że ją zgubił i poczyni odpowiednie kroki by zablokować mu darmową kasę. Dlatego raczej nie będzie chodzić po sklepach by zerować konto biednemu roztargnionemu.

A co w takim przypadku ma zrobić delikwent, który ją zgubił? Zwykle mamy do wyboru dwie opcje:
  • jeżeli zależy nam na karcie należy wyzerować konto przelewając całą kasę na konto oszczędnościowe do którego karta debetowa nie ma dostępu
  • jeżeli nie zależy nam na karcie możemy dokonać dezaktywacji karty używając do tego bankowości elektronicznej
W drugim przypadku warto jednak upewnić się, czy bank nie naliczy sobie opłaty za wydanie nowej karty. W listopadzie dezaktywowałem kartę Eurobanku gdyż mam w portfelu dość kart dających wyższy zwrot niż tylko 1% cashback. 

Z drugiej strony Eurobank wydaje kartę na poczekaniu bez żadnych dodatkowych opłat więc stwarza to niesamowity komfort optymalizacyjny. 

Kończąc temat ciekaw jestem Waszych doświadczeń. Czy tylko Toyota bank robi takie problemy sprytnym wisienkowcom? Podczas wizyty w BZ WBK, którą dziś opisuję na FpG, nie mogłem się powstrzymać od zapytania po ilu transakcjach w ciągu 10 minut bank może zablokować kartę. 

Myślicie że takie rzeczy wiedzą konsultanci w banku?

16 komentarzy:

  1. Bardzo często robię tranzakcje "masowe". Często na kwoty mniejsze niż 1 Pln w ilościach 8, 10 lub nawet 25 jedna kartą. Nie pytajxie dlaczego. "Speytni" juz wiedzą ;) Nie zdarzyło mi sie, żeby bank zablokował mi kartę. Zrobiłem to z kilkoma bankami m.in. ING, Credit Agricole. Każdy Bank ma inaczej ustawione formuły bezpieczeństwa w systemie, które komputer sprawdza. To tajemnica bankowa i nikt Wam nie powie jakie to formuły. Toyota ma akurat taka felwrna formule, która uderza w wisienkowiczow. Jeśli juz to wiecie, nie robocie takichvtranzakcji ta karta.

    P.S. Bardziej martwi mnie drugi temat o którym pisał Polcan - mrozenie kasy przez Meritum. Mam szybki i wyzylowany Cash Flow. Jak mnie to spotka, to straty będą znaczne.
    Może zrobić uderzenie wyprzedzające do Meritum i napisać pismo w imieniu klientów z powodami które podał Polcan (splata kredytów, kart itp.) uprzedzając ze w przypadku takich sytuacji bank będzie ponosił pełne koszty, zajmą się nimi prawnicy, a sprawa zostanie zgłoszona do sprawdzenia do KNF. Może bank się opanuje i uszczelnienie system informatyczny chcąc uniknąć potencjalnych problemów. Na razie maja to gdzieś póki klienci się nie skarżą - to przecież ni ich pieniądze i nie ich straty.
    Jak dla mnie gadżet wysyłany do domu mogą sobie zrolować...

    Polcan, czy na podstawie swojej konkretnej sytuacji i reklamacji, moglbys skierować w naszym imieniu takie otwarte pismo do Meritum.
    Tobie będzie najłatwiej, bo powołuje sz się na konkretna, a nie hipotetyczna sytuacje.
    Co o tym są dzisz ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby Meritum miało minimum 4% to może rzecz byłaby warta zachodu. Ale jak już informowałem w komentarzach do końca roku mam zamiar wycofać wszystkie środki z banków.

      Co zarobię od nowego roku mam zamiar trzymać na koncie w KB na 5% a resztę drobnych na Ping Pongu na 4%. Meritum idzie w odstawkę skoro obecnie da się ładnie zarabiać poza bankami.

      Usuń
  2. Ciekawe tricki. Proszę o więcej. Pozdrawiam Darek

    OdpowiedzUsuń
  3. martin007 --> jakie sklepy akceptuję transakcje poniżej 1PLN? Bo w moim przypadku najniższa akceptowana kwota zaczynała się od 1PLN ... sam widziałem, że "maszynka" była tak usatwiona, że przy wpisywaniu kwoty nie przyjmowała wartości zaczynającej się od 0 :(

    OdpowiedzUsuń
  4. Transakcje poniżej 1 zł. obsługują np. kasy samoobsługowe w Tesco. I właśnie na tych kasach już dwukrotnie miałem przypadek blokowania karty z CA. Mianowicie przy dziewiątej transakcji z rzędu terminal myślał w nieskończoność po czym wyskakiwalo że transakcja nie może być zrealizowana. Kolejne próby tego dnia również bez powodzenia. Tak mi się stało w listopadzie i grudniu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Polcan, czy mógłbyś zrobić nowe zestawienie kart z bonusami bo ostatnie już w zasadzie nieaktualne. Sam chcę wyrobić nową kartę na dłużej i szukam takiej która coś daje. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie śledzę wszystkich promocji. W chwili obecnej mam tyle kart, że z trudnością wyrabiam normę miesięczną. Część z nich owszem jest nieaktualna jak np. mBank, ale do końca premii będę jej używać.

      W chwili obecnej skupiam uwagę na innych aspektach inwestowania. I niestety banki są coraz rzadziej w centrum mojego zainteresowania. Nie wykluczam jednak, że wkrótce, gdy będę zamykać konto w CA oraz mBanku, wrócę do tematyki kart poszukując nowych zastępników.

      Usuń
    2. Ile macie kart w bankach?
      Ja mam na razie 2xG UP, 1x G ONLINE, 1xAliorSync, 0xPKOBP (samo konto)

      A jak to u was wygląda?

      Usuń
    3. Aż 2 konta Getin Up ? Czy to możliwe aby mieć 2 konta w jednym banku ? Niech zgadnę promocja dla kierowców i aktywna karta (bądź jej klon?)

      Usuń
    4. Nie dwa razy karta dla kierowców.
      I nie nie jest to możliwe, aby jedna osoba miała dwa kotna w banku. Ale osoba z rodziny może mieć na siebie konto założone :)

      Natomiast AliorSync pozwala na założenie dwóch na kont na jedną osobę. Tak powiedział mi konsultant w rozmowie.

      Usuń
  6. martin007 --> jakie sklepy akceptuję transakcje poniżej 1PLN? Auchan, kasy samoobsługowe. Zrobiłem transakcje na CA x 8szt.

    OdpowiedzUsuń
  7. W getinie dowiedziałem się o promocji, której nie ma na stronie. Mianowicie "aktywna karta": 50 zł od banku przez 6 miesięcy za 5 transakcji kartą w miesiącu na dowolną kwotę. Z miejsca założyłem. Mają też skarbonkę z bonusami za aktywność ale niestety do końca roku tylko.

    OdpowiedzUsuń
  8. U mnie przy płatności kartą Toyota zawsze pod tekstem "wprowadz kod pin" pojawia się "ostatnia próba". WTF? Przy każdej płatności w dowolnym sklepie. Ciekawe co byłoby gdybym raz pomylił kod pin. Nie mam jednak zamiaru tego próbować. Dziwny ten bank. Zbiorę wisienki i zmykam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja akurat dzisiaj pomyliłem PIN do Toyoty i pomimo napisu "ostatnia próba" nic się nie stało. Błędny PIN wpisałem dwa razy.

      Usuń
  9. u mnie przy karcie Aliora do Konta Rozsądnego taka sama sytuacja z komunikatem o ostatniej próbie. Też sobie myślę WTF

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Alior Sync jest identycznie, zawsze komunikat ostatnia próba", raczej nigdy nie pomyliłam PINu, ale chyba by nie zablokowali karty.

      Usuń