Bank płacący dla klienta aż 13% to dziś niebywała stawka. Getin bank co prawda płacił nawet 12%, ale w zamian żądał założenia konta na 2 lata. Ponieważ jednak jedynym warunkiem było dokonanie zwykłego przelewu, skorzystałem z tej opcji. Jeden przelew mniej czy więcej w końcu nie robi żadnej różnicy.
W sumie więc dokonałem 24 płatności, po czym zamknąłem konto w sierpniu tego roku. Tuż przed jego zamknięciem zdążyłem jeszcze zgarnąć 50 zł za przelew mobilny. Drugi taki przelew zrobiłem w Getin online i... konto zostało zablokowane.
Sytuację opisałem w artykule 50 zł za przelew czyli bezterminowa blokada konta. Wyglądało na to, że za dokonanie drugiego przelewu bank wprowadził automatycznie blokadę. Rzecz dziwna, bowiem nikt z czytelników nie miał podobnej sytuacji. Sytuacja już się wyjaśniła, a bank za blokadę zapłaci karę w wysokości... 13%.
O co chodzi? Sytuacja jest o tyle ciekawa, że warto się podzielić nieznanym mi dotąd prawem. Jak się okazało blokada konta nie była spowodowana drugim przelewem za pomocą aplikacji mobilnej. Wina leżała całkowicie po stronie pracownika banku, który zamykał mi konto w Getin bank.
Czy wszystko musi tu być tak skomplikowane? Źródło: getinonline.pl |
Co się zatem stało? Otóż rzeczony pracownik Getin zamknął mi konto nie tylko w Getin banku, ale także w... Getin online. Rzecz co najmniej szokująca, biorąc pod uwagę fakt, że przez cały czas pracownicy Getin banku zapewniali gorliwie, że oba oddziały istnieją niezależnie i nie mają podglądu do siebie.
Jakim więc cudem pracownik Getin banku mógł zamknąć konto w Getin online? Prawdopodobnie wina leży po stronie integracji bankowości, która miała zadziałać od 15 września, o czym pisałem w artykule Koniec z różnymi loginami w rodzinie Getin.
Najciekawsze są jednak konsekwencje tego czynu. Konto zostało automatycznie zablokowane i teoretycznie po 30 dniach powinno zniknąć z mapy bankowości internetowej. I tu kolejny fuks, konto wcale nie zniknęło. Jak widać bałagan w bankowości Getin musi panować straszny.
Po wielu reklamacjach zgłaszanych do banku w związku z nieoczekiwaną blokadą ostatecznie dostałem odpowiedź finalną. Według niej bank sam poddaje się egzekucji, według której przysługuje mi... 13% odsetek od salda za całkowity okres blokady. Czyli ponad jeden miesiąc, a jednocześnie żadne kary za brak przelewu oraz płatności kartą nie będą naliczone.
Jak się okazało są to odsetki ustawowe gwarantowane w Ustawie o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009*. Taką informację podała konsultantka telefonicznie, niestety nie umiała podać dokładnie numeru artykułu tej ustawy, gdzie istnieje stosowny zapis.
Sama ustawa zawiera 139 stron, warto będzie jednak ją przejrzeć. Na razie czekam na wypłatę odsetek ustawowych i ciekaw jestem jakim będą opatrzone hasłem w sekcji 'tytułem'.
Obowiązkowe konto w Getin online kończy mi się w tym miesiącu. Jak się dowiedziałem na infolinii obecnie nie trzeba już wysyłać stosownego pisma o rezygnację z konta na adres Getin online. Opisywałem to w artykule Jak zamknąć konto w Getin online.
Dziś podobno wszytko co dotyczy Getin online można już załatwiać w stacjonarnym oddziale u taty. To duży plus bo komunikacja z Getin online to prawdziwa droga przez mękę i gdyby ułożyć ranking problematycznych banków synek na pewno znalazłby się na podium.
W bankowości pewnie jeszcze nieraz będą miały miejsce migracje systemowe. Bank musi zapewnić bezproblemowe działanie, ale jak widać nie zawsze wychodzi to tak jak powinno. Dobrze jednak wiedzieć, że przysługują nam prawa, które nie są powszechnie znane.
Banki zwykle mówią przepraszamy za usterki, dołożymy wszelkich starań ple ple ple. Po raz pierwszy jednak spotkałem się z dobrowolnym poinformowaniem klienta o przysługujących mu prawach. Punkt dla Getin, minus dla PKO, który w tym tygodniu poprzestał na przeprosinach za usterki na nowym koncie Aurum.
----------------------------------------
* Jak się okazało odpowiedni zapis widnieje w Rozporządzeniu Rady Ministrów Dz.U. z dnia 4 grudnia 2008, nr 220 poz 1434.
Link do odpowiedniej ustawy dla zainteresowanych tutaj.
No to banczek się wkopał :) ale pamiętajmy że pracują tam tylko ludzie, mogą się pomylić
OdpowiedzUsuńTo wyobraź sobie, że masz tylko jedne jedyne konto w banku, a bank ci blokuje przez ponad miesiąc czasu kasę. A wszelkie przelewy od pracodawcy wsiąkają i nie masz za co żyć.
UsuńNa domiar złego jest to bank internetowy, więc nic nie załatwisz w oddziale. Co wtedy?
Wow.. grubo.. ja sobie nie wyobrażam jak bardzo byłbym zdenerwowany przy takiej sytuacji.. co za de*ile..
UsuńNo nie ma co ukrywać, że jak coś jest za wysokie, to musi być jakiś haczyk, no i jest, ale co zrobić, gorzej, jak ktoś ma własnie tylko takie jedno konto i nie jest w stanie nic z tym zrobić.
OdpowiedzUsuńWitam
OdpowiedzUsuńpolcan możesz rozwinąć temat tego konta PKO Aurum a raczej problemów jakie z nim miałeś związane? Jestem posiadaczem tego konta zamieniłem konto za zero które już nie jest za zero i tak trochę mnie to zaciekawiło. U mnie nie zauważyłem żadnych problemów.
Jak widzę robisz wiele rzeczy, które ja:)
UsuńZwykle na kontach pobocznych mam saldo 0,01 zł. To po to by jakąkolwiek zmianę było łatwo dostrzec. Mam nauczkę po Millennium, które okradało mnie przez opłaty za ubezpieczenie karty.
Tymczasem w ubiegłym tygodniu dostałem smsa alarmującego o ujemnym saldzie z wezwaniem natychmiastowej zapłaty. Jak się okazało, bank naliczył opłatę 14 zł, za brak przelewu, chociaż doradca osobisty zapewniał mnie, że żadna taka opłata nie będzie naliczona w niepełnym miesiącu.
Doradca telefonu nie odbiera (rzekomo chory), maile nie dochodzą (nieznany mail), a wizyta w oddziale nie wchodzi w rachubę (konto jest obsługiwane w oddziale głównym) bo wiąże się ze stratą czasu i pieniędzy.
W efekcie musiałem się udać do placówki złożyć reklamację. Sprawa jest już załatwiona, ale przelew i tak zrobiłem, bo nie lubię ujemnego salda, a bankom jak wiadomo nie ufam. Zaś czasu zmarnowanego w związku z wizytą w oddziale nikt nie cofnie.
Powód? Doradca biznesowy dla klientów specjalnych pomylił się w oznaczeniu odpowiedniej rubryki podczas zakładania konta. Myślałem, że od takich doradców można wymagać więcej, okazuje się, że to jeden kit a bankowcy ulepieni są z jednej gliny.
O Mi(Je)llenium to szkoda gadać, strasznie naciągali opłaty, wcześniej miałem tam konto ale co miesięczne opłaty za kartę, płatne przelewy do innych banków, płatne wypłacanie w większości bankomatów, szkoda gadać, mam teraz w Aliorze a raczej T-Mobile Bankowe i jestem z tego zadowolony, brak opłat przemawia do mnie najbardziej :)
UsuńPłatne przelewy do innych banków? Millennium to jeden z najlepszych banków na rynku moim zdaniem, 4% przez okres 7 miesięcy oraz wysoki oraz limit w koncie to coś czego nie ma gdzie indziej.
UsuńKażdy patrzy przez pryzmat swoich potrzeb, Dla mnie Alior nie przedstawia żadnej wartości poza kontem maklerskim.
A ja jestem pierwsza osoba ktora otrzymala od banku rekompensate za opoznienie w wyplacie cashbacku. Nie powolywalem sie na zadna ustawe, po prostu zapytalem kiedy Toyota Bank wyplaci mi odsetki za 1 dzien opoznienia. Wyplacili 2 grosze wedlug stawki 13% :)
OdpowiedzUsuńDzięki za odpowiedź. Czyli błąd bankiera? Ja zakładałem w małym oddziale i nawet kawą poczęstowali. Pani która mnie "obsługiwała"
OdpowiedzUsuńwiem jak to brzmi ale to nie było to (hehe) Wszystko precyzyjnie wytłumaczyła i prosiła nawet abym dał dwa przelewy za stary m-c i nowy żeby czasami nie było naliczonej opłaty. Co o tym sądzić? W miasteczkach i peryferiach są chyba bardziej profesjonalni bo ilość klientów o niebo jest mniejsza a jak kasjerki widziały że wychodzę z pokoju dla VIP to szum się zrobił ot taka małomiasteczkowa ciekawość.Pozdrawiam i śledzę Cię cały czas. Gratuluję kolejnego miliona!!
Napisałeś, że wszstko związane z getin online można załatwić u taty czyli noble bank. Otóż nie, byłem wczoraj i dwie piekne pracownice tegoż banku poinformowały mnie że jeżli chce wypowiedzieć umowę to muszę pobrać wniosek ze strony getin online.
OdpowiedzUsuńZauważyłem że noble bank lansuje się na bank dla bogatych, wnętrze placówki bardzo ekskluzywne tylko, że oferta tego banku żałosna. Przecież jak ktoś ma u nich zostawić miliony to nie dlatego że obsługują kogoś modelki i czuje się że wszedł nie do banku a do elitarnego miejsca. Wszystko podszyte wiadomo czym.
Noble bank to dziadek, tata to rzecz jasna Getin bank. To tam podobno mozna zamknac konto w Getin online. Zamierzam to przestestowac niebawem. Wynik testu zanueszcze dla czytelkow.
UsuńChciałem ostrzec posiadaczy kart w GetinOnline.
OdpowiedzUsuńNa początku tygodnia zastrzegłem kartę debetową poprzez system transakcyjny: podałem hasło jednorazowe i pojawił się komunikat "karta została zastrzeżona". Ku mojemu zdziwieniu po godzinie status karty nadal "aktywna". Zastrzegłem ponownie, a status nadal aktywna. W efekcie musiałem zadzwonić na infolinię, Pani stwierdziła, że karta jest wciąż aktywna i sama ją zastrzegła.
Zapytałem więc, co by było w sytuacji gdyby powodem zastrzeżenia była kradzież karty - wtedy liczą się minuty, a nawet sekundy.. W odpowiedzi Pani przeprosiła za sytuację i powiedziała, że zgłosi problem techniczny.
Wniosek z tego, że system nie działa jak należy. Taka sytuacja jest wg mnie nieodpuszczalna. Oczywiście już wysłałem wypowiedzenie umowy i rezygnuję z usług tego banku.
Pozdrawiam
Odsetki ustawowe wynikają z Kodeksu Cywilnego a nie z Ustawy o Finansach Publicznych. Swoją drogą to Kodeks Cywilny znacznie bardziej warto przeczytać niż tę ustawę. ;)
OdpowiedzUsuńGdy zadzwonił konsultant z informacją, że odsetki zostały wypłacone, dopytałem o szczegóły i dostałem konkretną informację o tym, gdzie jest taki zapis.
UsuńRozporządzenie Ministra Finansów z 4.XII.2008 Dz.U. nr 220, poz 1434.
W artykule przed chwilą podałem link do strony w internetowym systemie aktów prawnych, gdzie można zobaczyć ów bardzo zwięzły zapis:) Nie trzeba więc niczego szukać.
Przed przejściem do getin banku trochę nim poczytałam i jak się okazało jest tobank, który najprężniej sie rozwija, co z każdym swoim krokiem coraz wyraźniej pokazuje
OdpowiedzUsuń