poniedziałek, 7 marca 2016

Pesso także przedłuża czas trwania obligacji bez zgody inwestorów


Podobno nieszczęścia chodzą parami. Niestety ta zasada zaczyna sprawdzać się w przypadku obligacji. Okazuje się bowiem, że nie tylko TK Invest przedłuża sobie bezkarnie spłatę obligacji.

Marzec miał przynieść kolejne wykupy obligacji. Na pierwszy ogień miała iść lublińska firma pożyczkowa Pesso. Nieduża spółka, która w przeciwieństwie do TK Invest nie zbierała milionów z emisji lecz drobne kwoty znacznie poniżej gwarancji BFG.

Wydaje się, że  nie powinno być problemów ze spłatą tak niskich kwot. Tymczasem jak już pisałem w poprzednim artykule, na tydzień przed wykupem dostałem maila z firmy, do którego był załączony poniższy aneks.

 
Aneks do Umowy dotarł z wyprzedzeniem

W treści maila znalazła się informacja:
Jeśli akceptuje Pan warunki zawarte w aneksie, prosimy o podpisanie i przesłanie w formie skanu bądź tradycyjnie na adres Emitenta

Po incydencie z TK Invest nie jestem oczywiście skłonny akceptować jakichkolwiek dodatkowych warunków. W efekcie nie podpisałem, ani nie przesłałem na adres Emitenta owego aneksu jednocześnie informując, że jestem zainteresowany zwrotem środków oraz ostatnią płatnością odsetek.

A jednak mimo braku zgody, spółka i tak oddała tylko piąty, ostatni kupon odsetkowy. Co ciekawe przelew został dokonany przez Blue Media, a więc był to przelew ekspresowy. Konto sprawdzałem przed południem i już był on zaksięgowany.

Przelew tylko odsetek, kapitału brak

Późnym popołudniem dostałem także kolejnego maila od emitenta:
W związku z przypadającym w dniu dzisiejszym  terminem wykupu Obligacji serii A3 Emitent informuje, że dokonał przelewu  kuponu odsetkowego nr. 5, natomiast zwrot kapitału nastąpi niezwłocznie, nie później natomiast niż w bieżącym miesiącu wraz z odsetkami należnymi.
Za opóźnienie z góry przepraszamy.


A więc drugi tegoroczny zwrot został znów odroczony.  Według aneksu spłata ma być dopiero 4 maja, natomiast w moim przypadku ma to być bieżący miesiąc czyli marzec. Ciekaw jestem, czy spółka wywiąże się z tej obietnicy, tym bardziej że kwota jaką zainwestowałem była najmniejsza z możliwych.

Zaczynam niniejszym zmieniać swoje zdanie co do obligacji, które do tej pory działały bez zarzutu. W zasadzie do dziś dnia wszystko jest ok, bowiem praktycznie wszyscy Emitenci płacą odsetki. Nie sądziłem jednak, że niektórzy Emitenci będą działali na własną rękę wbrew woli wierzyciela.

W efekcie zamiast skupiać się na wyszukiwaniu nowych ofert, moje zainteresowania ulegają drastycznej zmianie. Dziś ważne staje się prawo egzekucyjne oraz możliwość egzekwowania swoich należności, którymi spółki bezprawnie zarządzają wedle własnej woli.

Ciąg dalszy: Jedenasty wykup obligacji - Pesso 11% zwraca z poślizgiem i błędnymi odsetkami 

35 komentarzy:

  1. Jestem w szatni, podaje numerek depozytowy, a Szatniarz do mnie mówi cyt: Nie mamy Pana płaszcza i co Pan nam zrobi? Szkoda słów i cierpliwości. Trzeba mieć zdrowe nerwy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I dodaje, ale mamy dla Pana chusteczkę, która wypadła z kieszeni zanim prezes sobie płaszcz zabrał...

      Usuń
    2. Krzysztof (udany odzysk kasy z Polfy)9 marca 2016 14:53

      Dlatego ja od roku nie bawię się już w żadne obligacje. Kilka sporych wpadek mi wystarczy. Jak już kiedyś wspomniałem ten rynek jest dobry do wyłudzania kasy od inwestorów,a czy ktoś będzie miał kaprys i odda czy też nie odda to tylko jego dobra wola. Tak niestety nauczyli się wszyscy widzać że jeżeli jeden może nie spłacić obligów i funkcjonować bezkarnie na rynku to czemu ja mam spłacić. Ot takie Polskie realia. Całe oszczędności ulokowałem na lokatach. Niby niewielki % ale nic mnie nie interesuje. Przez 3 lata inwestycji w obligacje wyszedłem ledwie na lekki plus,nie wspominając o nerwach,stresie,sądach i bataliach z nieuczciwymi prezesami. O wiele lepiej wyszedłbym na tym wszystkim gdybym wogóle nie pakował się w obligacje.

      Usuń
  2. ładnie was trzepią na tych obligach, może w końcu wielu przejrzy na oczy że to nie zabawa i można tutaj stracić dużo kasy

    OdpowiedzUsuń
  3. z tym egzekwowaniem należności możecie mieć problem bo kasa przeważnie znika i nie ma czego sciągać - polecam forum catalyst - gdzie najlepszą opcją było pogodzenie się ze stratą i zapomnienie o tym paściowym rynku, bo walka generowała tylko większą stratę (prawnicy itp.)

    OdpowiedzUsuń
  4. 5-go maja PESSO ma wykup obligacji serii B ciekawe czy będzie o "czasie" czy też przyślą aneks!! Sławek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do Pesso mam zupełnie inne odczucia niż do TK. Ale oczywiście ważne jest to co się faktycznie wydarzy, a spodziewam się, że tutaj raczej problemu nie będzie.

      Usuń
  5. Kurka Polcan - to co teraz w takim razie? Jakieś nowe pole do inwestycji? Branża filmowa "all the way" :-)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest pytanie na dziś. Na razie staram się odzyskać kasę z obligacji bo jeszcze trochę ich mam w portfelu. Natłok wykupów mam do końca połowy tego roku i wiele zależy od tego jak te wykupy będą wyglądać.
      Na razie nie wygląda to za dobrze, a kolejne papiery też mogą budzić pewne wątpliwości.

      Usuń
    2. a tak kiedyś podchodziłeś do tego entuzjastycznie - że te nienotowane są super wykupywane, zabezpieczenia jak przychodzi co do czego są przeważnie g.. warte - to jest niestety loteria i można bardzo szybko zostać dziadem, ja już się z tego wyleczyłem i jestem szczęśliwy że mnie nie kusi

      Usuń
    3. To prawda lepszy wróbel w garści niż kanarek na dachu

      Usuń
    4. lepszy nawet wyliniały wróble niż kanarek w kosmosie

      Usuń
    5. slawek - polanidia to jest dosyć dziki kraj - idealny dla cwaniaków żeby wytrzepać leszcza, zresztą POlitycy sami przyznali że państwo istniej tylko teoretycznie

      Usuń
    6. slawek sam to przerabiałem na catalyst - pogodzenie się ze stratą jest czymś dobrym - bo bez tego psycha wysiądzie

      Usuń
  6. Witam,
    Na początku marca PCH Capital powinna dokonać wykupu obligacji serii B15. Z wpisów na forum wiem, że nie wykupili serii B8. Spółka z nikim się nie kontaktuje i działa jak gdyby nigdy nic. Zupełnie nie wiem co robić i jak działać bo PCH Capital to spółka akcyjna o kapitale zakładowym 300 000 zł. Może ktoś coś doradzi...
    Pozdrawiam
    Darek

    OdpowiedzUsuń
  7. obligacje korp. są dobre dla tych którym łatwo kasa przyszła i nie będą po niej płakać jak odejdzie - nie wkładać tam nigdy swoich ciężko zarobionych pieniędzy - ewentualnie max 5/10% ogólnego waszego kapitału, lokata bankowa wcale nie jest taka zła jak tutaj nie raz się opisuje - zadajcie sobie pytanie czy wolicie zagryzać palce za te 10% zysku i stracić 100% czy mieć pewnie i na spokojnie 2,5/3%?

    OdpowiedzUsuń
  8. PCH Capital mam wykup 3.11.16 czyli końcówka roku ale jak widzę już takie "kwiatki" to mam mieszane uczucia.
    Darek próbowałeś się kontaktować z nimi? Sławek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ale telefon milczy i nikt nie odbiera.

      Usuń
    2. No to wtopiłeś

      Usuń
  9. a tymczasem VELTO, które w znacznym stopniu jest w posiadaniu TK INVEST (14,57% akcji), ogłasza wcześniejszy wykup papierów dłużnych
    http://goo.gl/8dgme9
    czy wykupi, i o co tu chodzi? To jest pytanie. Nie zdziwiłbym się gdyby pochodzące z Lublina PESSO, też nie było jakoś powiązane z bohaterami ostatnich... a przecież na rynku polskiego długu korporacyjnego, powszechnych, tradycyjnych wydarzeń

    OdpowiedzUsuń
  10. Może odrazu napiszmy że wtopiliśmy! Że z Nas jelenie! Że tylko idioci inwestują w obligacje!! Że prawo chroni oszustów!! Że nic nie da się zrobić!! Że wszystkie spółki obligacyjne to Amber Goldy!! Naprawdę komentarze typu "wtopiłeś" nic nie wnoszą, szkoda pisać bo krew zalewa. Sławek

    OdpowiedzUsuń
  11. Jak obligacje, to tylko duzych firm notowanych na GPW. Jak mam ryzykowac to wole fizyczny zakup waluty np. USD lub GBP. Okresow znacznego umocnienia PLN nie brakuje, takze sa to dobre okazje na kupno okreslonej waluty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No też nie bardzo : spółki notowane na GPW też porobiły defaulty i szukaj wiatru w polu: np. E-Kancelaria, PCZ, Gant. Samo notowanie emitenta na GPW nic nie wnosi a i przypominam, że PCZ miało rating AAA czyli bardzo dobry a tymczasem ex prezes po cichutku wyprowadził majątek ze spółki. To co jest dobre sprzedaje się na pniu - oferta obligacji Besta na 40 baniek zeszła w 1 dzień.

      Usuń
  12. Zastanawiam się jaka forma zabezpieczenia obligacji prywatnych (firmowych) jest najbezpieczniejsza dla inwestorów.
    To znaczy taka, która nie niesie ryzyka utraty wartości i daje możliwość łatwego (taniego) spieniężenia.
    Polcan może byłby to dobry pomysł na artykuł?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez wątpienia są to trzy kosy i był już o tym artykuł:
      http://polakcandwa.blogspot.com/2015/05/tajemniczy-artyku-777-kpc-czyli-jak.html

      Usuń
    2. Anonimowy7 marca 2016 15:01 - żadna tylko BFG daje gwarancję

      Usuń
  13. Witam - A czy obligacje spółki PESSO nie były zabezpieczone 777 podlegające natychmiastowej egzekucji -?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Były, ale w przypadku Pesso nie mam takich czarnych jak myśli jak w stosunku do TK Invest. Dam im ten czas do końca miesiąca i jak oddadzą to oczywiście będzie o tym artykuł.

      Usuń
  14. Mój wykup obligacji PESSO jest 11 kwiecień - ale - warunkach o emisji obligacji jest zapis - Zabezpieczeniem emisji będzie oświadczenie o poddaniu się dobrowolnej egzekucji (art.777ust.1pkt.5kpc )wobec kazdego Obligatariusza w formie aktu notarialnego - koniec - czy macie takie zapis na obligacjach -? jeśli tak chyba można egzekwować taki zapis i podać to firmie windykacyjnej -?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisz tutaj czy Ci oddali czy nie.
      Spółka jest ze mną w stałym kontakcie, dzwonimy do siebie niemal codziennie i problem jest raczej nieduży. Ale oczywiście liczą się jak zwykle efekty, a nie gadanie, więc czekamy na finał sprawy.

      Usuń
  15. Ja ciągle czekam na jakieś wieści z Polfy seria C.Dużo utopiłam. Może coś wiecie? Pozdrawiam Majka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprawa jest w sądzie w Warszawie - postępowanie upadłościowe/układ. Powinnaś zgłosić wierzytelność zgodnie z wezwaniem sądu. Obecnie raczej nic się nie da zrobić i trzeba czekać na ogłoszenia sądu.
      http://www.stockwatch.pl/forum/wpisy-4462p18_POLFA-Catalyst.aspx

      FX

      Usuń
  16. slawek 10/10 jesli chodzi po pierwszą część twojej odp.

    OdpowiedzUsuń
  17. dla równowago dodam że pewna firma z branży samochodowej (niedawno opisywana) skróciła okres do wykupu z roku do 4 miesięcy. Także bywa i tak :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Miałem roczne obligacje serii A2 tej firmy. Wykupili obligacje bez problemu w terminie tj. 16 października zeszłego roku.

    OdpowiedzUsuń