czwartek, 19 września 2013

Dlaczego Idea pobiera opłaty za zerwanie lokaty


Przy wiosennej aferze na Cyprze, świat dziwił się, że rząd może sobie zarządzać oszczędnościami zwykłych obywateli i publicznie decydować ile sobie zabrać na bieżące potrzeby. Mówiono, że oto koniec wolności osobistej, bowiem w każdej chwili rząd może się upomnieć o pieniądze na swoje szaleństwa.

W Polsce uspokajano, że u nas bankowość stoi na najwyższym poziomie i u nas coś takiego nie ma miejsca. A tymczasem u nas banki zaczynają szperać w kontach i raz zabierają przyznaną kasę, raz zwracają według własnego uznania o czym była mowa tutaj. A do blokad naszych środków bez ostrzeżenia musimy się po prostu przyzwyczajać o czym tu.

Najnowszą niespodzianką jest... opłata za zerwanie lokaty! Szerzej dziś o tym na FpG. Przy bliższym zapoznaniu się z regulaminem widzimy, że bank sprytnie obszedł potencjalny skandal i ma asa w rękawie. Nikt mu nie udowodni, że pobiera opłatę za lokatę! Spójrzmy na poniższe wyjaśnienia pracownika banku zawarte w odpowiedzi do naszego czytelnika:

Uprzejmie informuję, iż została Panu pobrana opłata za zerwanie lokaty zgodnie z zapisem w regulaminie promocji:

6. W wypadku rezygnacji z Promocji, o której mowa w ust. 5 powyżej, lub w razie wygaśnięcia w stosunku do Klienta warunków Promocji w związku z niespełnieniem warunków, o których mowa w § 3 ust. 1:


a) w Przedłużonym okresie umownym, przed dokonaniem pierwszej kapitalizacji zgodnie z § 3 ust. 6 pkt 1 lit. a, gdy Klient posiada Ubezpieczenie Plus I oraz Ubezpieczenie Plus II, tj. obowiązuje Klienta Okres odpowiedzialności I i Okres odpowiedzialności II, Klientowi nie będzie przysługiwać Świadczenie ubezpieczeniowe, o którym mowa w § 3 ust. 4 i 5, a Lokata Idealna Plus II zostanie zerwana, co skutkować będzie zwrotem przez Bank na wskazany przez Klienta rachunek wpłaconych przez Klienta środków pieniężnych bez odsetek naliczonych w ramach Lokaty Idealnej Plus II, na co Klient wyraża zgodę. Opłaty, o których mowa w § 3 ust.6 pkt 1 lit. b i coraz opłata naliczana po dokonaniu pierwszej kapitalizacji  o której mowa § 3 ust.6 lit a,   nie będą należne. Opłata pobrana przy zerwaniu Lokaty Idealnej Plus I nie podlega zwrotowi.

Wzór do obliczania składki Źródło: idea


b) w Przedłużonym okresie umownym, po pierwszej kapitalizacji a przed dokonaniem drugiej kapitalizacji zgodnie z § 3 ust. 6 pkt 1 lit. b, gdy Klient posiada Ubezpieczenie Plus II, tj. obowiązuje Klienta Okres odpowiedzialności II, Klientowi nie będzie przysługiwać Świadczenie ubezpieczeniowe, o którym mowa w § 3 ust. 5, a Lokata Idealna Plus II zostanie zerwana, co skutkować będzie zwrotem przez Bank na wskazany przez Klienta rachunek wpłaconych przez Klienta środków pieniężnych bez odsetek naliczonych w ramach Lokaty Idealnej Plus II, na co Klient wyraża zgodę, a opłata, o której mowa w § 3 ust. 6 pkt 1 lit. b i c, nie będzie należna. W takim przypadku Bank naliczy karę umowną w wysokości Świadczenia ubezpieczeniowego z tytułu dożycia  Ubezpieczyciela I x ilość  dni liczonych od dnia następującego po dniu złożenia Dyspozycji Przedłużenia  do dnia zakończenia Okresu umownego / 365 dni). Opłaty pobrane przed dniem złożenia wyżej wymienionego oświadczenia nie podlegają zwrotowi.



c) w Przedłużonym okresie umownym, po dokonaniu drugiej kapitalizacji zgodnie z § 3 ust. 6 pkt 1 lit. b, a przed dokonaniem trzeciej kapitalizacji, zgodnie z § 3 ust. 6 pkt 1 lit. c, po upływie Okresu odpowiedzialności II, kiedy Klient otrzymał od Ubezpieczyciela II Świadczenie ubezpieczeniowe, o którym mowa w § 3, ust. 5, Lokata Idealna Plus II zostanie zerwana, co skutkować będzie zwrotem przez Bank na wskazany przez Klienta rachunek środków pieniężnych Klienta bez odsetek naliczonych w ramach Lokaty Idealnej Plus II, pomniejszonych o karę umowną w wysokości wypłaconego Świadczenia ubezpieczeniowego z tytułu dożycia w ramach Ubezpieczenia Plus II za Okres odpowiedzialności II oraz proporcjonalną opłatę  określoną wzorem : Kwota Świadczenia ubezpieczeniowego  Ubezpieczyciela I * ilość dni liczonych od dnia następującego po dniu złożenia Dyspozycji przedłużenia do dnia  zakończenia Okresu umownego /ilość dni w Okresie umownym, a opłata, o której mowa w § 3 ust. 6 pkt 1 lit. c  nie będzie należna.

O co zatem chodzi? Do afery na miarę Cypru daleko bo to po prostu wykorzystywanie luki jaką daje polisolokata. Wiadomo, że idealna plus jest polisolokatą czyli połączeniem polisy z lokatą. Za zerwanie takiego produktu bank ma prawo do traktowania tego produktu jako dwie odrębne części i tak
  • lokata jest zwracana bez odsetek
  • polisa jest karana proporcjonalnie do ilości dni
Czyli z punktu widzenia prawnego wszystko jest ok. Inna sprawa, że Idea nie reklamuje produktu jako polisolokata a jako lokata licząc na większą popularność produktu. Wielu zresztą myśli, że tak właśnie jest a nikomu się nie chce czytać wszystkich regulaminów które są dołączane do tego produktu. 

A jest ich tutaj niemało: Regulamin lokaty Idealnej Plus II, Regulamin promocji Idealne Zabezpieczenie II, Warunki Ubezpieczenia PLUS, Karta Produktu Lokata Idealna Plus II oraz Taryfa Suma Ubezpieczenia PLUS. Większość pisana oczywiście takim językiem, że konsultanci nie wiedzą co jest grane.

W ubiegłym roku Idea bank należała z pewnością do wyróżniających się banków. W tym roku raczej nie da się tego powiedzieć a zamiast polecać warto obecnie przestrzegać aby nie zostać nagle ukaranym za coś czego nikt się raczej nie spodziewa.

12 komentarzy:

  1. Co się z tym Bankiem dzieje afera za aferą. Mam wrażenie że został przejęty przez mafię która w świetle majestatu prawa okrada klientów i niszczy wizerunek tego Banku

    OdpowiedzUsuń
  2. No nieźle się dzieje. Ministerstwo finansów kładzie łapę na OFE, banki uprawiają wolną amerykankę. Jak żyć, się pytam, jak żyć?

    OdpowiedzUsuń
  3. Z innej beczki: ostatnio dzwonili do mnie z idei i getinu online, proponując negocjowanie lokaty. Może ktoś był już na takim spotkaniu i cokolwiek wynegocjował? Zastanawiam się czy jest sens iść. Mówili o widełkach 4-8%.

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie dzisiaj odczułam to na własnej skórze. Potrącono mi ponad 2000 zł.za zerwanie lokat. Nie byłam uprzedzona o takiej karze przy aneksowaniu lokat. Takimi metodami nie zyskają sobie klientów, wręcz przeciwnie. Od dzisiaj mają już o jednego klienta mniej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi potrącono 1000 zł kary. Koszmar. Nie tylko nie zarabiasz ale tracisz. ZŁODZIEJSTWO I CELOWE WPROWADZANIE W BŁĄD.

      Usuń
  5. Nie ma się co dziwić - w końcu to grupa Pana Leszka ;)
    Nie pamiętajcie jak Getin stacjonarny naliczal opłatę karna za zerwanie lokaty odnawialnej poza okresem zapadalności + 3 dni ?? Dostali chyba nawet za to kare od UOKiK.

    OdpowiedzUsuń
  6. A bankowcy sami podpowiadali, żeby nie robić odnawialnych, tylko zlecić przelew np. na rachunek oszczędnościowy. I potem można ją było wybrać bezkarnie w dowolnym czasie - oczywiście bezpłatnie tylk raz w miesiącu.

    OdpowiedzUsuń
  7. jestem pracownikiem IB i jeśli chodzi o Lokatę Idealną PLus II, to opłata pobierana z kapitału to błąd systemowy, który już został naprawiony i każdy klient, który zerwał aneksowaną lokatę i pobrano mu cześć kapitału powinien się zgłosić na infolinię i poprosić o przełączenie do swojego doradcy. Sprawa jest wtedy załatwiana od ręki i następuje zwrot tego co pobrał bank. Nie brzmi to może bardzo profesjonalnie, ale niestety tak to wygląda. Błąd leży po str banku i jeśli zostanie to zgłoszone to bez problemu środki wracają do Klientów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czy błąd systemowy dot. wszystkich lokat idealnych plus 2 ? Pobrano mi z kapitału przy likwidacji lokaty aneksowanej, rozmawiałam z doradcą, która twierdzi, że błąd dot. lokat wczesniejszych i mnie nie dotyczy. Rzekomo na początku lokaty nie były zrywane i zakładane nowe i tylko wówczas zwracają pobraną kwot ę. Po aneksowaniu np. 3 miesiące przed końcem 1szego okresu za okres nałożenia się 2giej lokaty z pierwszą (czyli za 3 miesiące) odsetki nie należą się. Jeżeli były wypłacone to pomniejszają o nie wypłatę kapitału.

      Usuń
    2. Witam
      To żaden błąd systemowy, jest to celowe działanie na szkodę klienta.Nikt z konsultantów telefonicznych nie powie ci, że w przypadku wcześniejszego zerwania lokaty tracisz odsetki oraz potrąca ci z kapitału karę. Po prostu nie dostaniesz całej sumy z powrotem. Mnie potracono 2,5 tys. zł. gdy przedłużasz lokatę na następne okresy, to w przypadku zerwania tracisz wszystkie nabyte wcześniej odsetki i jeszcze płacisz dodatkową karę która zabiorą ci z kapitału. Nie polecam. Ja miałem lokatę z plusem.

      Usuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Lepiej wziąć lokatę z mniejszym oprocentowaniem w znanym nam banku niż zwiąć lokatę z niby dużym oprocentowaniem,człowiek nie doczyta, a później więcej dochodzi opłat niż to warte

    OdpowiedzUsuń