czwartek, 14 kwietnia 2016

Artykuł 777 - Trzy tępe kosy w sejfie notariusza


Omówione w poprzednim artykule zachowanie spółki ewakuującej się w nieznane miejsce nie dziwi, jeśli wiemy iż spółka prawdopodobnie od początku szykowała przekręt. Ale co pomyśleć o stróżach prawa, którzy też przyczyniają się do wspierania takich firm i odmawiają nam jakiejkolwiek współpracy.

Trudno nie zgodzić się z faktem, że najlepszym zabezpieczeniem jest słynny artykuł 777, zwany potocznie trzema kosami i omówiony tutaj. Pozwala bowiem unikć niepotrzebnego czekania na wydanie wyroku i od razu egzekwować swoje należności.

Problem jednak w tym, że chociaż spółka przy emisji obligacji oświadcza dumnie, że dobrowolnie poddaje się egzekucji z mocy artykułu 777 i chętnie da się posiekać trzema kosami, to może to być obietnica bez pokrycia. Problem w tym, że takiego oświadczenia nie wysyła, zostaje tylko u notariusza i u emitenta.

Gdy ktoś spróbuje sprawdzić czy faktycznie spółka dobrowolnie nadstawia swoje gardło do ścięcia okazuje się, że wcale nie jest to taka łatwa sprawa. A notariusz wcale nie musi wyrazić zgody na potwierdzenie, że tak faktycznie jest!
 
Poniższa relacja pochodzi od jednej z czytelniczek bloga Moniki, którą poprosiłem o napisanie jak wyglądał w jej przypadku kontakt z notariuszem.

Piszę jak obiecałam.

Wydaje się, że w dzisiejszych czasach uzyskanie odpowiedzi na nurtujące nas, nawet znienacka pytanie, to nie problem. Ale życie uczy pokory, np. stawiając na naszej drodze notariusza W. Problem. Nie lubi on rozmawiać w ogóle, a jeśli już musi, wtedy ogranicza się do pouczeń i cytowania prawa o notariacie. Wiem z wpisów na forum, że nie są to tylko moje odczucia.

Źródło: poradnik.wfirma.pl

Moja historia wyglądała tak:

Pewnego dnia zainteresowałam się, czy spółka zabezpieczyła obligacje w obiecany w WEO sposób. Jednym z zabezpieczeń było podpisanie aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji  w trybie art. 777, co miało nastąpić w obecności notariusza W. Problem.

Dzwonię więc na nr. komórkowy (ogólnie dostępny) pana W.P. - odpowiada mi sms-em, że mam się kontaktować na nr. Kancelarii.

Dzwonię więc na tel. stacjonarny Kancelarii i dowiaduję się, że notariusz jest na urlopie i będzie w środę. Jest niestety czwartek.

Dzwonie w środę: raz, drugi, trzeci. W końcu zadaję nurtujące mnie pytanie sekretarce, ta przekazuje je notariuszowi, a on ustami sekretarki odpowiada, że muszę napisać maila.

Piszę więc maila. Następnego dnia uzyskuję pouczenie, że obowiązuje go tajemnica zawodowa i osobie, której danych nie może zweryfikować, takich informacji nie udzieli.

Piszę wiec list  i dołączam ksero DO oraz decyzję o przyznaniu mi obligacji. List dociera następnego dnia (mam sms z poczty). W liście pytam u o ustanowienie zabezpieczenia jw, oraz proszę, jeśli nie narusza to oczywiście obowiązującej go tajemnicy zawodowej, aby odpowiedział mi, czy może brał udział w autoryzacji weksla in blanco, który stanowił następne zabezpieczenie. Proszę o odpowiedz na piśmie i mailowo, bo zależy mi na czasie. Czekam. Codziennie sprawdzam skrzynkę mailową i zwykłą pocztową.

Czekałam do następnej środy z narastającym poczuciem, że jestem najnormalniej ignorowana.

Dzwonie w następną środę (bo podobno w Kancelarii przyjmuje w środy) od rana i już ok 15 mogę sekretarce zadać pytanie: kiedy dostanę odpowiedz na mój list? Ta przekazuje moje pytanie W.P., a on ustami sekretarki przeprasza i obiecuje, że list wyśle niezwłocznie.

Zostaje mi tylko czekać List dostałam we wtorek w następnym  tygodniu. Widocznie istnieje coś takiego jak  list polecony opóźniony, bo zaświadczenie z domu maklerskiego z tamtych okolic dostałam następnego dnia po wysłaniu, a ten szedł około 6 dni. No ale dobrze, że w końcu jest. Niecierpliwie przystąpiłam do lektury. Spodziewałam się odpowiedzi TAK, NIE lub NIE WIEM a uzyskałam co następuje:

....chciałbym Panią poinformować, że jako notariusz mogę udzielić informacji jedynie w zakresie dokonanych przede mną czynności notarialnych. Prawo o notariacie nie przewiduje oświadczeń i zaświadczeń wydawanych przez notariusza potwierdzających fakt dokonania lub fakt niedokonania danej czynności notarialnej. Reasumując  zatem notariusz ma prawo i może udzielić informacji tylko odnośnie konkretnego podpisanego przed nim aktu, a jeżeli taki akt nie doszedł do skutku. Prawo o notariacie nie przewiduje żadnej konstrukcji prawnej dotyczącej informacji o nie dojściu określonego aktu do skutku.

Ciekawe, czy  Sokrates doszedł do  słynnego wniosku "Wiem, że nic nie wiem" po kontakcie z jakimś notariuszem?

Amen. Imię i nazwisko notariusza zostało zmienione.

18 komentarzy:

  1. Sprawę trzeba mocno nagłośnić, chyba najlepiej w tym nowym programie:

    http://vod.tvp.pl/23958020/chodzi-o-pieniadze

    Jest co dwa tygodnie, dziś kolejny odcinek. Program z 31.03 o polisolokatach był bardzo mocny, myślę że sprawa TKInvest będzie dla nich wdzięcznym tematem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lepiej by było napisać jak ma prawidłowo wyglądać to zabezpieczenie. Polcan tyle się na reklamował to zabezpieczenie a jak ma prawidłowo to wyglądać? Rzeczywiście to zabezpieczenie ma być złożone u notariusza i wydane na żądanie?

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeśli zna się adres notariusza podaną przez spółkę w to w czym problem takie oświadczenie na 777 kosy odebrać - ? o ile mi wiadomo to spółka Pesso deklarowała się w WEO podać egzekucji 777 nie podając adresu notariusza gdzie takie zaświadczenie można z dobyć - ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aby od kancelarii notarialnej takie oświadczenie odebrać chyba musi na to wyrazić sąd -?

      Usuń
    2. Nie oświadczenie tylko odpis aktu notarialnego, w którym emitent oświadcza, że w związku z emisja obligacji takich to a takich gdyby nie wypłacał terminowo to poddaje się dobrowolnie egzekucji. Obligatariusz jest z punktu widzenia treści tego aktu notarialnego stroną i jako stronie przysługuje mu prawo uzyskania od notariusza, który akt sporządził uzyskanie jego odpisu (odpisu aktu notarialnego). Oczywiście notariusz ma prawo zidentyfikowac stronę (czyli czy żądanie wydania odpisu aktu notarialnego składa rzeczywisty obligatariusz a nie jakiś Kowalski z ulicy) oraz ma prawo pobrać opłatę od odpisu (ale to niewiele).

      Usuń
  4. Ja dostałem odpis aktu z art. 777 w przypadku innej emisji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli dostałej z emisji obligacji Pesso,to podaj adres notariusza -?

      Usuń
  5. bzdura - notariusze maja obowiązek działać zgodnie z prawem - mogą wydać osobom uprawnionym ODPISy aktów (na warunkach w tych aktach opisanych), a nie jakieś wydumane zaświadczenia
    przykład z życia - 1,5r temu dzięki 777 szybko odzyskałem należność z obligacji Polfy (a odpis dostałem od ręki przedstawiając wymagane dokumenty)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może zdradź jeszcze jakie to były te "wymagane dokumenty" oraz skąd wiedziałeś w której kancelarii znajduje się akt notarialny?

      Objechałeś wszystkie kancelarie notarialne w Warszawie a może w całej Polsce?

      FX

      Usuń
    2. 1. w tym przypadku wystarczyło świadectwo depozytowe i dowód tożsamości
      2. z komunikatów emitenta; jeśli warunki emisji nie nakładają na takiego obowiązku niezwłocznego potwierdzenia ustanowienia zabezpieczeń (którego niedotrzymanie skutkuje natychmiastową wymagalnością papierów), to trzeba być frajerem nielichym żeby w takie zabezpieczenia wierzyć...

      Usuń
  6. Ktoś tu miesza z tymi 3-ma kosami - jeśli WEO emitent w zabezpieczeniu podaje się dobrowolnie natychmiastowej egzekucji , nie widzę powodu taki dokument ukrywać przez notariusza i emitenta , a zarazem łamiąc obowiązujące prawo , sprawa prokuratorska -?

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja dostałam w tym samym dniu informacje bez problemów. jak nie ma dokumentu to co ma wydać. Niestety to obietnice na piśmie prezesów, prokurentów były bez pokrycia. Jak można mu udowodnić że wiedział że jest wpisany?
    Nie był miły ale informacje udzielił i następnego dnia jeszcze raz potwierdził
    Szanowna Pani.

    W nawiązaniu do Pani wczorajszej korespondencji chciałbym podkreślić, iż nie mam wpływu na to, że przedmiotowa spółka wskazała moją kancelarię jako miejsce złożenia dokumentów czy też jako miejsce dokonania czynności - spółka ta bowiem nigdy nie kontaktowała się ze mną w przedmiotowym zakresie, a ja nie posiadam jakiejkolwiek wiedzy na temat przeszłego i obecnego działania tej spółki w zakresie emisji obligacji.
    Przykro mi, że mogę Pani przekazać jedynie powyższe informacje.

    Z wyrazami szacunku

    xxxxxxxx
    Notariusz

    OdpowiedzUsuń
  8. Artykuł 777 takie zaświadczenie emitent składa do notariusza po przydzieleniu obligacji, natomiast obligatariusz ma na to parę dni do odebrania u emitenta takie zaświadczenie 3 kos , potem wędruje do notariusza pod klucz i aby odzyskać trzeba wykupić - ?

    OdpowiedzUsuń
  9. adres kancelarii Pesso poniżej
    CENTRALNA INFORMACJA KRAJOWEGO REJESTRU SADOWEGO
    KRAJOWY REJESTR SADOWY
    Stan na dzien 08.10.2015 godz. 23:56:48
    Numer KRS: 0000498698
    Informacja odpowiadajaca odpisowi aktualnemu
    Z REJESTRU PRZEDSIEBIORCÓW
    pobrana na podstawie art. 4 ust. 4aa ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze
    Sadowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 168, poz.1186, z pózn. zm.)
    Data rejestracji w Krajowym Rejestrze Sadowym 18.02.2014
    Ostatni wpis Numer wpisu 4 Data dokonania wpisu 29.09.2015
    Sygnatura akt LU.VI NS-REJ.KRS/13930/15/108
    Oznaczenie sadu SAD REJONOWY LUBLIN-WSCHÓD W LUBLINIE Z SIEDZIBA W SWIDNIKU, VI WYDZIAŁ
    GOSPODARCZY KRAJOWEGO REJESTRU SADOWEGO
    Dział 1
    Rubryka 1 Dane
    podmiotu
    1.Oznaczenie formy prawnej SPÓŁKA Z OGRANICZONA ODPOWIEDZIALNOSCIA
    2.Numer REGON/NIP REGON: ---, NIP: 9462647456
    3.Firma, pod która spółka działa PESSO SPÓŁKA Z OGRANICZONA ODPOWIEDZIALNOSCIA
    4.Dane o wczesniejszej rejestracji ------
    5.Czy przedsiebiorca prowadzi działalnosc
    gospodarcza z innymi podmiotami na
    podstawie umowy spółki cywilnej?
    NIE
    6.Czy podmiot posiada status organizacji
    pozytku publicznego?
    NIE
    Rubryka 2 Siedziba
    i adres podmiotu
    1.Siedziba kraj POLSKA, woj. LUBELSKIE, powiat M. LUBLIN, gmina M. LUBLIN, miejsc. LUBLIN
    2.Adres ul. KUNICKIEGO, nr 129, lok. ---, miejsc. LUBLIN, kod 20-459, poczta LUBLIN, kraj POLSKA
    3.Adres poczty elektronicznej 4.
    Adres strony internetowej Rubryka
    3 Oddziały
    Brak wpisów
    Rubryka 4 Informacje
    o umowie
    Strona 1 z 7
    Identyfikator wydruku: RP/498698/4/20151008235648
    1.Informacja o zawarciu lub zmianach
    umowy spółki
    1 15.01.2014 R. KANCELARIA NOTARIALNA MAŁGORZATA SIEROCKA
    20-026 LUBLIN, UL. F.CHOPINA 13/3
    REPERTORIUM A NR 178/2014
    Rubryka 5
    1.Czas, na jaki została utworzona spółka NIEOZNACZONY
    2.Oznaczenie pisma innego niz Monitor
    Sadowy i Gospodarczy, przeznaczonego do
    ogłoszen spółki
    3.
    Wspólnik moze miec: WIEKSZA LICZBE UDZIAŁÓW
    4.Czy statut przyznaje uprawnienia
    osobiste okreslonym akcjonariuszom lub
    tytuły uczestnictwa w dochodach lub
    majatku spółki nie wynikajacych z akcji?
    *****
    5.Czy obligatoriusze maja prawo do
    udziałów w zysku?
    *****
    Rubryka 6 Sposób
    powstania spółki
    Brak wpisów
    Rubryka 7 Dane
    wspólników
    1 1.Nazwisko / Nazwa lub firma DABROWSKI
    2.Imiona KONRAD ADAM
    3.Numer PESEL/REGON 80122212295
    4.Numer KRS *****
    5.Posiadane przez wspólnika udziały 92 UDZIAŁY O WARTOSCI NOMINALNEJ PO 500 ZŁ KAZDY, ŁACZNIE O WARTOSCI 46000 ZŁ
    (CZTERDZIESCI SZESC TYSIECY ZŁOTYCH)
    6.Czy wspólnik posiada całosc
    udziałów spółki?
    NIE
    Rubryka 8 Kapitał
    spółki
    1.Wysokosc kapitału zakładowego 50 000,00 ZŁ
    Podrubryka 1
    Informacja o wniesieniu aportu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sprawie PESSO przeprowadziłem prywatne śledztwo i piątek dotarłem do kancelarii zabezpieczającej obligacje serii A3 (być może inne serie też). To nie jest ta kancelaria z KRS firmy PESSO. Niestety kancelaria nie wyda mi odpisu aktu bo tu cytat "Bardzo mi przykro, ale zgodnie z treścią art. 110 ustawy z dnia 14.02.1991r. nie jest Pan osobą uprawnioną do otrzymania wypisu aktu notarialnego." Notariusz może wydać odpis tylko firmie PESSO i paru osobom wymienionym imienni w akcie. Ja mogę uzyskać odpis tylko przez sąd mimo że mam obligację serii (A3 sic!!). Mam prośbę jeśli ktoś już wyciągał zabezpieczenie w ten sposób lub jest w stanie doradzić jak to wyciągnąć poprzez sąd najszybciej to proszę pisać na maila spike201@wp.pl. Ja ze swojej strony ciągnę sprawę dalej.

      Usuń
    2. Hej jak możesz to napisz mi adres kancelarii zabezpieczającej obligacje PESSO na maila iza1975@wp.pl. Sama mam serie C i wolę wcześniej jak się da uzyskać ten odpis.

      Usuń
    3. Anonimowy z16 kwietnia przepraszam źle wpisałam maila. Ten jest poprawny: iza197519@wp.pl. Proszę wyślij mi proszę adres kancelarii PESSO Pozdrawiam

      Usuń
  10. Nowa definicja niewypłacalności weszła w życie w styczniu 2016 roku za sprawą ustawy Prawo restrukturyzacyjne. Zgodnie z nowymi regulacjami podmiot niewypłacalny to taki, który utracił zdolność wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, przy czym utrata ta musi mieć charakter trwały. Sąd uzna za niewypłacalny podmiot, który zalega z płatnościami za okres przekraczający 3 miesiące.

    OdpowiedzUsuń