czwartek, 11 lutego 2016

Bankowa łapanka czyli odsetkowa reklamacja w toku



Jak pisałem niedawno zamierzam w tym roku przenieść większą część środków do banku, ze względu na zaskakujące wydarzenia ostatnich dni na rynku obligacji. Tymczasem jak dowiadujemy się z dzisiejszego artykułu na FpG odnotowujemy dziś pierwsze dość zaskakujące wydarzenie w banku.

Omawiamy sobie tutaj często promocje dwóch przyjaznych banków: Optimy i Millennium. Oba stosują jawną taktykę łapanki. Oferują promocyjne oprocentowanie ale tylko czasowo, po czym nagle zmieniają stawki licząc, że klienci nie wycofają w porę kasy i w efekcie zamiast 3,00% dostaną 0,80%.

Przenosimy więc środki tak by łapać się na promocje, ale chyba nikt z nas nie sprawdza czy odsetki są naliczane prawidłowo. Jeden z czytelników szczegółowo to sprawdził i wykrył... rozbieżność. Czyżby w systemie automatycznego naliczania odsetek międzypromocyjnych istniała jakaś dziura?

Promocja nr 28

Wstępne uwagi Bartka dziś na FpG. Niżej jego szczegółowy raport i stanowisko banku wobec jego rozumowania.
JA:
Stan moich środków na koncie oszczędnościowym na dzień 31.12.2015 wyniósł: 89 433,16 PLN i nie zmieniał się do 08.01.2016.

Konto mam oprocentowane na 3%.
Czyli za okres 8 dni: 31.12.2015-07.01.2016 należą mi się odsetki w wysokości:
8/365 * 0,03 * 89433,16 = 58,8054

Następnie za okres 8-13.01.2016 odsetki wynoszą:
6/365 * 0,03 * 70524,21 = 34,7791

I dalej za okres 14-27.01.2016:
14/365 * 0,03 * 80385,22 = 92,4981

Za dzień 28.01.2016:
1/365 * 0,03 * 80471,47 = 6,6141

I za okres 29-30.01.2016:
2/365 * 0,03 * 86964,55 = 14,2955

W sumie za 31 dni: 206,99 brutto.

Niestety bank wypłacił mi na koniec stycznia 141,83 brutto.
Proszę o zwrot brakującej kwoty 65,16 brutto na moje konto oszczędnościowe.
Proszę również doliczyć odsetki ustawowe za opóźnienie.
Wynoszą one 7% w skali roku i liczymy je od 31.01.2016 do dnia spłaty należności, którą bank mi zalega.


MILLENIUM:
Uprzejmie informuję, że na Pana rachunku oszczędnościowym oprocentowanie 3% do kwoty 100 000 było dostępne pomiędzy 16 października a 15 stycznia. Była to Promocja numer 25. Dlatego też odsetki naliczały się zgodnie z poniższym:
- od 1 stycznia do 7 stycznia od kwoty 89 433,16 PLN w wysokości 3% w skali roku,
- od 8 stycznia do 13 stycznia od kwoty 70 524,21 PLN w wysokości 3% w skali roku,
- od 14 stycznia do 15 stycznia od kwoty 80 385,22 PLN w wysokości 3% w skali roku.
Po zakończonej Promocji numer 25 Pana rachunek został zakwalifikowany do aktualnie obowiązującej Promocji numer 27.

W rozumieniu promocji, nowe środki to środki przekazane na Konto Oszczędnościowe, które stanowią nadwyżkę nad saldem progowym Konta Oszczędnościowego oraz jednocześnie nadwyżkę nad saldem progowym łącznego zaangażowania (saldem łącznym na wszystkich rachunkach).

W przypadku aktualnej promocji saldo zaangażowania wyliczane było 9.01.2015r.

W Pana przypadku łączne zaangażowanie na ten dzień wynosiło 80644.21 PLN, oraz saldo progowe Konta Oszczędnościowego było na poziomie 70524.21PLN; co oznacza, że każda kwota wpłacona na Konto Oszczędnościowe ponad łączne saldo zaangażowania i jednocześnie ponad saldo na Koncie Oszczędnościowym będzie brała udział w promocji ( w tym momencie saldo promocyjne wynosi 29240.91 PLN, pozostała kwota to jest 70524.21 PLN jest oprocentowana standardowo w wysokości 0,9% w skali roku).

W przypadku wpłaty środków, które zostaną zakwalifikowane jako nowe, oprocentowanie naliczane będzie w wysokości:
- 2,7% dla kwoty do 50 000 PLN,
- 2,2% dla nadwyżki powyżej 50 000 PLN.
Dodatkowo informuję, że promocyjne oprocentowanie będzie naliczane przez 92 dni od dnia pierwszego ulokowania środków zakwalifikowanych jako nowe w okresie trwania promocji, a w Pana przypadku trwa pomiędzy 16 stycznia a 16 kwietnia 2016 roku.

Do powyższej promocji można przystąpić od 10 stycznia do 19 marca 2016.

Aktualne stopy procentowe są dostępne w cenniku produktów oszczędnościowych pod adresem:
https://www.bankmillennium.pl/klienci-indywidualni/wsparcie/cenniki-i-regulaminy

w zakładce "Cennik usług - stopy procentowe".
Pozwolę sobie także dodać, że po przeliczeniu odsetki systemowe na koniec stycznia 2015 roku zostały zaksięgowane na Pana rachunku w prawidłowej wysokości.


JA:
Wziąłem udział w promocji trwającej od 06.12.2015 do 09.01.2016.
3% (do 100 000 zł) jest gwarantowane dla nowych środków przez 92 dni od daty wpływu.
Powyżej kwoty 100 000 zł jest 2,6%.

Nowe środki to nadwyżka ponad stan z 05.12.2015.
Tego dnia miałem 0 zł w Millenium.
Więc mam 3% dla całej kwoty 100 000 zł.

Pierwszej wpłaty w okresie promocji dokonałem 31.12.2015. Dlatego 3% mam gwarantowane do 31.03.2016.
Proszę naliczyć odsetki zgodnie z regulaminem tej promocji.


MILLENIUM:
Uprzejmie informuję, że pierwszej wpłaty Pan dokonał 16 października 2015:
2015-10-16 PRZELEW-Mille oszcz. 30 592,79 PLN
Powyższy przelew rozpoczął naliczanie promocyjnych odsetek na Pana rachunku od października, a nie jak Pan twierdzi od grudnia.

Pozwolę sobie przypomnieć, że na Pana rachunku obowiązywała 25 Promocja Nowych Środków.

W rozumieniu promocji, nowe środki to środki przekazane na Konto Oszczędnościowe, które stanowią nadwyżkę nad saldem progowym Konta Oszczędnościowego oraz jednocześnie nadwyżkę nad saldem progowym łącznego zaangażowania (saldem łącznym na wszystkich rachunkach).
W przypadku tej promocji saldo zaangażowania wyliczane było 10.10.2015r.

W Pana przypadku łączne zaangażowanie na ten dzień wynosiło 0 PLN, oraz saldo progowe Konta Oszczędnościowego było na poziomie 0 PLN; co oznacza, że każda kwota wpłacona na Konto Oszczędnościowe ponad łączne saldo zaangażowania i jednocześnie ponad saldo na Koncie Oszczędnościowym będzie brała udział w promocji.

W przypadku wpłaty środków, które zostaną zakwalifikowane jako nowe, oprocentowanie naliczane będzie w wysokości:
- 3% dla kwoty do 100 000 PLN,
- 2,6% dla nadwyżki powyżej 100 000 PLN.
Dodatkowo informuję, że promocyjne oprocentowanie będzie naliczane przez 92 dni od dnia pierwszego ulokowania środków zakwalifikowanych jako nowe w okresie trwania promocji, a w Pana przypadku trwało od 16 października 2015 ( pierwszy przelew na Konto Oszczędnościowe) do 15 stycznia 2016 roku.

Do powyższej promocji można było przystąpić od 11 października do 5 grudnia.
Zgodnie z powyższym, wiadomości, które przekazałem Panu w poprzedniej wiadomości są wiążące.


JA:
16.10.2015 przystąpiłem do Promocji 25. To prawda.
Natomiast 31.12.2015 przystąpiłem do Promocji 26, o czym pisałem w poprzedniej wiadomości.
Dzięki tej promocji mam 3% do 31.03.2015.

Regulamin Promocji 26 nie mówił o tym, że nie mogę do niej przystąpić, jeśli już biorę udział w Promocji 25.
Na jakiej podstawie bank nie chce uznać, że przystąpiłem do Promocji 26?
W razie braku odsetek sprawę nagłośnię w Internecie oraz zgłoszę do ZBP i KNF.


MILLENIUM:
Uprzejmie informuję, że Pana korespondencja dotycząca Promocji na Koncie Oszczędnościowym dla nowych środków, została zarejestrowana jako reklamacja o numerze ....

Dokładamy wszelkich starań, aby reklamacje rozpatrywane były w ciągu 7 dni. Jednocześnie informujemy, że zgodnie z Regulaminem maksymalny czas rozpatrzenia reklamacji wynosi 30 dni.


JA:
regulamin Promocji 26 mówi:
"W przypadku (...) wpłaty Nowych środków na Konto Oszczędnościowe w okresie uczestnictwa w innej promocji, okres obowiązywania promocyjnego oprocentowania w ramach aktualnej Promocji (o której mowa w niniejszym Regulaminie) obowiązuje od dnia następującego po zakończeniu okresu obowiązywania promocyjnego innej promocji."

To by oznaczało, że w Promocji 26 biorę udział nie od 31.12.2015, jak pisałem poprzednio, ale od 16.01.2016.

Jednak kolejne zdanie mówi:
"Okres obowiązywania Oprocentowania promocyjnego innej promocji musi zakończyć się najpóźniej 8 stycznia 2016 r. włącznie."

Tak więc w moim przypadku, Promocja 25 zakończyła mi się 08.01, a od 09.01 biorę udział w Promocji 26.
Tzn. że 3% do 100 000 zł mam gwarantowane w okresie 09.01-09.04.2016.

MILLENIUM:
Uprzejmie informuję, że Pana wiadomość została dołączona do zarejestrowanej w dniu dzisiejszym reklamacji.

Wszelkich wyjaśnień udzieli Panu Pracownik Wydziału Reklamacji.

Ciekaw jestem ostatecznej odpowiedzi ze strony banku. Osobiście nie sądzę, by bank robił celowo jakieś przekręty, chociaż znamy niejedną aferę z udziałem banku. Możliwe jednak, że zakręcone daty promocyjne oraz rozliczne numerowanie promocji spowodowało konieczność napisania skomplikowanego i wadliwie działającego algorytmu dopisywania odsetek.

W każdym razie warto będzie sprawdzić swoje odsetki na koncie w Millennium, szczególnie w przypadku osób, które często przenoszą środki między kontami. Ot dla świętego spokoju.

18 komentarzy:

  1. Jak zacząłeś ich informować, że nie dasz sobie pluć w twarz to zamiast odpisywać "od ręki", postanowili sprawę przemyśleć a przy okazji sprawdzić Twoją cierpliwość odpisując zapewne w 30dni reklamacji. Takim bankom mówimy NIE!

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejny mój wpis wyjasniający - nie wiem dlaczego poprzednie są blokowane.
    Niestety bank ma tym razem rację. Ponieważ promocja trwa od pierwszej wpłaty przez 92 dni nie można w jej trakcie załapać się na aktualną promocję. Tak już specjalnie dobierają daty - ich prawo. Zgodnei z datami ich promocji można się łapać na co druga i taj jest w tym wypadku. Ban k niestety ma rację - trzeba niestety ze zrozumieniem czytać warunki promocji. I nie jest to ich zła wola w tym przypadku, tylko akurat tak zskonstuowany regulamin. A że jest pogmatwany - nie jest jeszcze taki najgorszy. Ciekaw jeste odpowiexzi na reklamację - ale wg mnie bank tym razem jest kryty regulaminem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to nowość. Możesz wskazać konkretny punkt regulaminu dotyczący udziału w co drugiej promocji?

      Usuń
    2. To nie punkt regulaminu tylko okresy promocji wsakzują na co drugi okres.
      Jeżeli w peirwszym wpłacasz nowe środki to sa one i następne przez 92 dni w okrsie promocji - to pewne. W tracie tych 92 dni pojawia się nowa promocja. Nie jest ona dla Ciebie bo Ty jestes o okresie 92 dni starje promocji. Kończy Ci się 92 dni i jak pojawi sie niowa promocja to mozesz z niej skorzystać. I właśnie tak bank przyjmuje okresy promocji aby można się było łapać na nie co drugą - w tej chwili. Następne moga być z innymi czasokresami. I to nie jest oszystwo banku tylko zapis okresu obowiązywania promocyjnego oprocentowania.

      Usuń
  3. W dniu 30.12.2015 r. zostały zaksięgowane na rachunku IKE w Millenium Banku moje środki z transferu z upadłego SK Banku, ale odsetek za dwa dni bank nie policzył.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żona wpłaciła na IKE do Millennium 28.12 i tez nie policzyli odsetek za te kilka dni do końca roku. Napisała reklamacje i prośbe o wyjaśnienie. Moje IKE z SK Banku zostało też zaksięgowane w Silesia Bank 30.12 i tak samo brak naliczenia odsetek. Wyjaśnili mi że zrobią to ręcznie, bo księgowanie było wstecz juz po nowym roku.

      Usuń
    2. Sprawdz, na który dzień przypada kapitalizacja odsetek. Założę się, że odsetki będą dopisywanie w każdą rocznicę otwarcia rachunku IKE w BM.

      Usuń
    3. Zgodnie z regulaminem na koniec roku!

      Usuń
    4. Potwierdzam, odsetki będą dopisywane w każdą rocznicę IKE. Taką otrzymałem informację z BM.

      Usuń
  4. Miałem identyczną sprawę z promocjami w Millennium jak Bartek. Sprawdzam po pierwszym naliczeniu odsetek na koniec stycznia i nie wierze zamiast 3% wyszło trochę ponad 1% Co się okazało tak samo jak powyżej promocje się nakładały i tylko za kilka dni naliczyli 3% a potem 0,8%. Byłem w promocji wyjatkowej bo trwającej 4 m-ce i to zmyliło mnie jak i Panie w Banku bo pytałem się wyraznie i to dwa razy czy jak wpłacę do 09/01 środki to otrzymam te 3%. Sprawdzały w systemie coś tak i twierdziły że tak.Potem jak wziąłem się gruntownie za regulaminy i sprawdzanie dokładne, to jednak z bólem musiałem przyznać racje Millennium. Ale regulaminy tych promocji są tak pokrętne i beznadziejnie mało zrozumiałe że nawet pracownicy banku ich do konca nie rozumią. Oczywiście zaraz wycofałem środki. Trzymam kciuki za Bartka i jego reklamacje, ciekaw jestem co z tego wyniknie, choć daje małe szanse na sukces. Ja osobiście odpuściłem. sobie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Millennium przoduje w gmatwaniu regulaminów. Idea bank jest tuż za nim.

    OdpowiedzUsuń
  6. dokładnie mam to samo z promocjami w millenium, z jedną tylko różnicą - w pierwszych dniach stycznia podszedłem do oddziału banku zapytać o możliwość ulokowania nowych środków. Saldo rachunku wynosiło 0 + jedna lokata mobilna.
    Pani konsultant sprawdzała, sprawdzała, sprawdzała … i wyszło jej że wszystko co wpłacę (do 100 tys ) do 09.01 bedzie na 3% przez kolejne 92 dni . Tak zrobiłem 07.01 wpłaciłem pod korek. na początku lutego sprawdzając wyczyny banku z odsetkami okazało się że odsetki są z czapy. Udałem się do oddziału - i otrzymałem info: od następnego dnia moje oprocentowanie spadnie bo kończy mi się jakaś tam poprzednia promocja. Banksterka i tyle !
    wypłaciłem wszystko i po godzinie tel z millenium że maj dla mnie rewelacyjną ofertę …….
    Pozdrawiam wszystkich i życzę prawidłowo obliczonych odsetek.
    UWAŻAJCIE bo banksterzy zbierają na swój podatek !

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję za liczne słowa otuchy, jakie pojawiły się tu w komentarzach.
    W tej sprawie kluczowe są 2 zdania z regulaminu:
    Zdanie 1:
    "W przypadku (...) wpłaty Nowych środków na Konto Oszczędnościowe w okresie uczestnictwa w innej promocji, okres obowiązywania promocyjnego oprocentowania w ramach aktualnej Promocji (o której mowa w niniejszym Regulaminie) obowiązuje od dnia następującego po zakończeniu okresu obowiązywania promocyjnego innej promocji."
    To zdanie mówi, że mogę wpłacić Nowe Środki w trakcie trwania innej promocji i wziąć udział w tej nowej promocji.

    Zdanie 2:
    "Okres obowiązywania Oprocentowania promocyjnego innej promocji musi zakończyć się najpóźniej 8 stycznia 2016 r. włącznie."
    To zdanie jest niezrozumiałe. Przede wszystkim nie odnosi się do poprzedniego, ani poprzednie nie wspomina o tym.
    Ja interpretuję "Zdanie 2" tak, że "musi zakończyć się" oznacza, że bank wyłącza mi poprzednią promocję na rzecz nowej, bo wpłaciłem Nowe Środki i korzystam z nowej promocji.

    Zobaczymy co odpowie Millenium.

    Pozdrawiam,
    Bartek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem Cię Bartku i widzę, że nadal nie łapiesz tych promocyjnych odsetek w Millenium. Ja tak po około pół roku dałem radę je wykorzystać, ponosząc po drodze jakieś straty. Po Twojej korespondencji z bankiem ewidentnie widać, że bank ma rację. Twoja interpretacja zdania nr 2 jest błędna. Bank nie wyłączy Ci automatycznie starej promocji na rzecz nowej. Od pierwszej wpłaty środków leci 92 dni Twojej promocji. Ty po prostu nie wiedziałeś, że po zakończeniu Twoich 92 dni załapałeś się na nową promocję z wysokim saldem na koncie ale to nie były nowe środki, niestety. Szukanie regulaminu niewiele Ci da. Lepiej iść z żoną czy kolegą na piwo.

      Usuń
    2. Napiszę Ci to na moim przykładzie. Ja załapałem się do promocji nr 26 na 3% tej do 8 stycznia bo od 9 stycznia zaczęła się nowa promocja nr 27. Pierwsze nowe środki wpłaciłem chyba 4 grudnia /nie pamiętam a nie chce mi się wchodzić na konto/. W każdym razie 92 dzień czyli ostatni mojego 3% to 3 marca. 4 marca rano przelewam wszystkie środki z konta bo automatycznie zakwalifikowałbym się do obecnej czyli 27. Dzień badania salda obecnej promocji to 8 stycznia i to co było w tym dniu na koncie to stare środki. Moje konto w tym dniu było zapełnione kasą. Jednym słowem gdybym zostawił kasę na koncie po 3 marca to nie byłoby promocyjnego oprocentowania od tej kasy, ewentualnie nadwyżka ale rzecz jasna, że je wypłacę i zostawię 0 na koncie. Żeby skorzystać z nowej promocji muszę zaczekać do 20 marca jak skończy się obecna i ewentualnie wskoczyć do nr 28, gdyż dzień badania środków to będzie 20 marca.

      Usuń
  8. Prośba do wszystkich czytelników bloga:
    czy ma ktoś regulamin promocji konta oszczędnościowego w Millenium trwającej od 06.12.2015 do 09.01.2016?
    Niestety nie zapisałem sobie na dysku, a w Internecie nie ma (długo szukałem i znalazłem wiele wersji tej promocji, ale tej potrzebnej nie ma).
    Polcan też nie zamieścił regulaminu w swoim artykule z początku stycznia:
    http://moneyafterhours.blogspot.com/2016/01/jak-podwyzszyc-sobie-zysk-powyzej-3-po.html
    Regulamin może się okazać potrzebny, gdyby bank nie uznał reklamacji i trzeba by się gdzieś odwoływać.
    Proszę o info w komentarzach, jeśli ktoś ma ten regulamin. Polcan, prośba byś go zamieścił w tamtym albo tym artykule, jak się ktoś zgłosi, OK?

    Dzięki,
    Bartek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. takie regulaminy archwialne zdobedziesz w oddziale. Jak nadal aktualne to moge przeslac :-)

      Usuń
    2. Dzięki, już mam. Poprosiłem o regulamin przez bankowość internetową.

      Usuń