poniedziałek, 4 grudnia 2017

Brudne gierki Idea bank czyli wzór reklamacji w sprawie obniżki stawek kont


Na początku października pisałem o zapowiedzi obniżenia stawek na konta w Idea bank, które mają wejść w życie już niebawem, bo od 15 grudnia 2017. Dostałem zresztą niedawno odpowiedni dokument w liście pocztą tradycyjną. 

Dla przypomnienia zamiast rzekomego 2,50% od połowy grudnia Zośka będzie oferować rzekome 2,15%. Jeszcze gorzej będzie z Idea Saver, gdzie w miejsce pełnych 2,50% będziemy mieć tylko marne... 1,90%.

Niekorzystna zmiana dziwi niepomiernie w świetle faktu, że inflacja rośnie, bank nie ma więc podstaw do takowych obniżek. Jeden z czytelników poprosił mnie nawet o opublikowanie wzoru do złożenia reklamacji w tej sprawie. Pisze on:


Jeden z czytelników w komentarzu z 27.11.2017 zauważył, ze Idea Bank nie ma podstaw do obniżenia oprocentowania naszych kont Zośka Pro.
A moje środki z idea banku odpływają. przyczyna - arogancka i wbrew zasadom zmiana oprocentowania kont wprowadzana od połowy grudnia i argumentowana rzekomą DEFLACJĄ!!!. Bank po raz drugi (kwiecień 2017) wbrew regulaminowi bank próbuje wprowadzić obniżkę oprocentowania. Aby środki zostały zawsze będzie musiał w moim wypadku dać sporo więcej niż inni. Brak zaufania kosztuje. Dziś gdy będzie nawet zaproponowane 3% wygrywa WBK, NEST BANK

Podobna zagrywkę IB próbował uskutecznić już w kwietniu, kiedy to wbrew zapisom w Regulaminie zmiana oprocentowania miała nastąpić w przeciwna stronę niż zmiana wskaźników na które powołał się wówczas bank.

Bardzo interesujące spostrzeżenie poczynił także inny komentujący, który szczegółowo przyjrzał się zapisom Regulaminu

ja złożyłem reklamację i skargę do KNF w tej kwestii. Zróbcie to samo: regulamin stanowi, że zmiana oprocentowanie może nastąpić w wypadku zmiany WSKAŹNIKA cen publikowanego przez GUS a on w dwóch wskazanych przez bank miesiącach był identyczny wynosił 99,8. Gdyby zapis Regulaminu stanowił, że zmiana jest możliwa w wypadku ZMIANY CEN byłoby wszystko ok. Jak idea bank udaje idiotę to my trzymajmy się literalnie zapisów regulaminu. Na razie reklamacja trwa i skarga w KNF złożona

Zawtórował mu kolejny komentujący.
Wg mnie masz całkowitą rację, gdyż pkt par 66 pkt. 9 ppkt d) stanowi: "d) zmiana wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, ogłaszanego przez Główny Urząd Statystyczny (zwany dalej: GUS), o co najmniej 0,2 punktu procentowego w stosunku do poprzednio ogłaszanych wskaźników za analogiczny okres (roczny, kwartalny lub miesięczny) – wówczas Bank uprawniony jest do zmiany oprocentowania Rachunku zgodnie z kierunkiem zmian danego wskaźnika o maksymalnie dwukrotność zmiany tego wskaźnika."


Komunikat GUS z lipca i sierpnia na który oparł się Bank wskazywał identyczny WSKAŹNIK.

Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 11 lipca 2017 r. w sprawie wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2017 r.

Główny Urząd Statystyczny informuje, że wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2017 r. w stosunku do maja 2017 r. wyniósł 99,8 (obniżenie cen o 0,2%).

Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2017 r.

Główny Urząd Statystyczny informuje, że wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2017 r. w stosunku do czerwca 2017 r. wyniósł 99,8 (spadek cen o 0,2%).

Przejrzałem to o czym pisali tamci czytelnicy i także w moim odczuciu maja oni 100% racji. Zalecam każdemu złożenie (przez bankowość internetowa) reklamacje w tej sprawie.

Przygotowałem szablon takiej reklamacji - można go użyć lub dowolnie pozmieniać.Mamy czas do 15.12.2017, wiec spieszmy się!


-----------------------------------------------WZÓR:


W związku z planowana od 16.12.2017 zmiana oprocentowania Konta Zośka Pro, wnoszę zastrzeżenie wobec tych planów.

Bank zamierza postąpić niezgodnie z zapisami Regulaminu.

W komunikacie otrzymanym od Banku czytamy:

"Zmiany w oprocentowaniu rachunków nastąpiła na podstawie §66 ust. 9 lit. d) Regulaminu prowadzenia rachunków bankowych, świadczenia usług bankowości elektronicznej oraz wydawania i używania debetowych kart płatniczych w Idea Bank S.A. dla klientów indywidualnych, w związku ze zmianą wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2017 r. w stosunku do czerwca 2017 r., który wyniósł 99,8 (spadek cen o 0,2% ) (Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2017 r.)."

Analizując zmiany tego wskaźnika za czerwiec oraz lipiec widać, ze NIE uległ on zmianie:

Komunikat w sprawie wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2017 

Komunikat w sprawie wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w lipcu 2017

Zmianie uległy jedynie ceny, ale takiej przesłanki do zmian nie ma w Regulaminie, wiec bank nie może się powoływać na zmianę cen. Za miesiąc czerwiec i za miesiąc lipiec 2017 zgodnie z komunikatem GUS wskaźnik ten wynosił 99,8, nie uległ wiec zmianie w lipcu w stosunku do czerwca.

Dlatego tez podstawa na która powołuje się Bank jest fałszywa. Wartość wskaźnika nie uległa zmianie (obniżeniu).

Wzywam do zaniechanie niezgodnej z Regulaminem próby obniżenia oprocentowania konta.

W przypadku dalszych prób łamania przez bank Regulaminu zmuszony będę do powiadomienia stosownych organów kontroli finansowej zwłaszcza, ze jest to już druga w tym roku próba łamania przez Idea Bank zapisów Regulaminu w zakresie zmian oprocentowania tego konta.


IMIĘ NAZWISKO


---------------------------------------------------KONIEC WZORU.


Na początku roku, wykazanie bankowi, ze lamie regulamin powstrzymało obniżkę, choć bank enigmatycznie poinformował jedynie, ze wycofuje się z planowanych zmian (zamiast przyznać się do błędu).

Tym razem dysponujemy równie mocnymi argumentami, a ilość złożonych reklamacji tym bardziej może wpłynąć na bank w zakresie zmiany decyzji.

Myślę także, ze banksterzy z IB również czytają ten blog, wiec... Panowie, znów faulujecie!!!

Tomek 


Szukanie lokaty Noworocznej prowadzi do takiego komunikatu
Co ciekawe tuż po publikacji powyższego artykułu Idea bank wycofał z oferty Lokatę Noworoczną, chociaż według zapisy w regulaminie, który prezentuję poniżej, miała być dostępna do 30 grudnia 2017 do godziny 22:00


Mimo iż miała być w ofercie niemal do końca roku

Link do regulaminu lokaty Noworocznej (niestety podmieniony przez bank)

Stawka 3,15% była gwarantowana w paragrafie 4
 

34 komentarze:

  1. Idea Bank blokuje zakładkę Wiadomości. W chwili obecnej po kliknięciu w tą zakładkę ukazuje się komunikat następującej treści: cyt. "Wystąpił nieoczekiwany błąd. Proszę spróbować później. (kod błędu: de46661e9a199f5a)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja do wzoru dodaje jeszcze pozostałe Konta, którego Bank oprocentowanie obniża, tj Konto Zyskowne, Zośka i Idea Saver.

      Usuń
    2. Czyzby pseudo-ochrona przed masowymi reklamacjami? Faul poraz trzeci!

      Jeśli nie odblokują tej drogi to zawsze można wyslac im to listownie, lub zanieść do oddzialu i zazadac potwierdzenia wpływu na drugiej kopii.

      Usuń
    3. Możliwe, że Bank chce wydać stosowny komunikat (sprostowanie) do obniżki tego oprocentowania.

      Usuń
    4. Rzeczywiscie nie działa - blad na czerwono.
      Można te blokadę obejść.
      Trzeba dodac sobie skrot do "Zadaj pytanie", poprzez Ustawienia -> Slider i toolbox -> Toolbox -> Edytuj
      i z lewej listy dodac przycisk "Zadaj pytanie".
      Po zatwierdzeniu, skrot ten pojawi się na stronie glownej bankowości elektronicznej w lewym gornym rogu tuz pod logiem IDEABANK.
      Klikniecie na niego kieruje wprst do utworzenia korespondencji.
      Wybieramy tam "Obsluga aktywnego produktu".
      Typ sprawy: "reklamacja" i .... piszemy :)

      Usuń
    5. Az tak szybko - nie sadze

      Usuń
    6. Reklamację zgodnie z „Regulaminem prowadzenia rachunków bankowych,
      świadczenia usług bankowości elektronicznej oraz wydawania i używania debetowych kart płatniczych w Idea Bank S.A. dla klientów indywidualnych (wprowadzony dnia 31 marca 2017 r.)” można złożyć cyt:
      §70 ust 5
      "Posiadacz Rachunku może zgłosić reklamację:
      a) drogą elektroniczną poprzez wysłanie wiadomości e-mail na adres:
      reklamacje@ideabank.pl;
      b) za pomocą formularza reklamacyjnego dostępnego na stronie internetowej
      Banku;
      c) za pomocą Bankowości Internetowej;
      d) telefonicznie poprzez Infolinię - tel. 22 101 10 10 lub 801 999 111;
      e) pisemnie na adres siedziby głównej Banku:
      Idea Bank S.A., ul. Przyokopowa 33, 01-208 Warszawa"
      Blokowanie nic nie da, chyba, że to faktycznie usterka techniczna.

      Usuń
    7. Anonimowy4 grudnia 2017 15:53
      Próbowałem wysłać w taki sposób jak wskazałeś. Wszystko się zgadza jak napisałeś z zakładki Zadaj pytanie, lecz komunikat o błędzie też się ukazuje. Według mnie totalna blokada wysyłania wiadomości przez IB z poziomu bankowości internetowej.
      Może podglądacze z IB się wypowiedzą w tej kwestii.

      Usuń
    8. W mojej ocenie to swiadome dzialanie banku.
      Tylko przez bakowosc internetowa w tresci reklamacji nie trzeba podawac zadnych dodatkowych danych, bo wysylamy zgloszenie z naszego konta.
      Kazda inna forma zgłoszenia wymaga pofania dodatkowych danych, ktorych skladajacy moze zapomniec lub podac niewlasciwie, a wtedy bank powie, ze reklamacja byla niepoprawna.
      Wiem, ze testowalem ta metode z przyciskiem "wyslij pytanie" i dzialalo - chociaz, nie klilalem WYSLIJ, bo zfazyl wyslac reklamacje jeszcze poprzednia metoda.
      W ktorym momencie w tej metodzie pojawia Ci sie czerwony komunikat?

      Usuń
    9. Czerwony komunikat był po wysłaniu wiadomości, ale jest wszystko ok. Przed chwilą sprawdziłem w zakładce Wiadomości Reklamacja jest wysłana i widnieje w serwisie bankowości internetowej.

      Usuń
  2. Lokata Noworoczna na 3,15% w IB zniknęła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dałbym sobie rękę uciąć, że w regulaminie lokaty był zapis, że będzie w ofercie do 30.12... Zaufanie do Idea zaczyna spadać...

      Usuń
    2. Potwierdzam, że był taki zapis.

      Usuń
    3. Oczywiscie ze bylo. Mam zapisany Regulamin tej lokaty.
      Ale przeciez Regulaminy Ideabanku sa dla klientow i nie obowiazuja banku...

      Usuń
    4. Nie wiem jak interpretować ten zapis Regulaminu Lokaty Noworocznej?
      §3 pkt 4.
      Z Lokaty może skorzystać Posiadacz Rachunku, który złoży poprawnie wypełniony
      Wniosek. Wniosek może zostać złożony do godziny 22:00 każdego
      dnia, ale nie później niż do dnia 30.12.2017 r. do godziny 22:00.

      Usuń
    5. Wstawiłem do artykułu tak regulamin, jak i screen z podkreślonym terminem o którym mówicie.

      Usuń
    6. Zaufanie do któregokolwiek konia ze stajni pana C? Oj wy dowcipnisie :-))))). Da się spaść z dna Rowu Mariańskiego?

      Usuń
    7. Polcan powinieneś wkleić do artykułu jeszcze oprocentowanie z regulaminu które miało do 30 grudnia wynosić 3,15%.Niech wszyscy zobaczą przekręty ideabanku

      Usuń
    8. Ok, już wstawiłem. Informacja o tym znajduje się w paragrafie nr 4, który zakreśliłem na żółto.

      Usuń
  3. Zaczynam się zastanawiać, czy nie napisać osobnego artykułu na FpG po powyższych komentarzach...

    OdpowiedzUsuń
  4. Panowie ale w pkt 6 macie zapis - Bank zastrzega sobie prawo do wprowadzenia oferty Lokaty w formie krótkich edycji, o czym poinformuje za pośrednictwem Strony Internetowej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W krotkich edycjach owszem, ale gdzie jest informacja, ze ta edycja miala trwac tylko do wczoraj?
      Nie ma i nie bylo

      Usuń
    2. Anonimowy4 grudnia 2017 20:38
      Czy uważasz, że usunięcie tej lokaty to jest informacja, którą Bank miał przekazać?

      Usuń
    3. Oczywiście że nie. Miała być wcześniej informacja kiedy lokata zniknie. Idea bank jak zwykle robi sobie jaja z klientów.

      Usuń
  5. W Idea Bank ukazała się Lokata Noworoczna, ale ze stawką 2,50%.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No faktycznie i co ciekawe pozostałe parametry są identyczne...

      Usuń
    2. No i proszę, klienci narzekali, ze skasowali Noworoczna to rzucmy im szydercza Noworoczna na marny procent. Posmiejemy się z naszych klientów jak ich "d****y". :(

      Usuń
  6. Polcan: Teraz Twój link prowadzi do nowego Regulaminu obowiązującego od 05.12.2017

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na to nie mam wpływu. Tak się często dzieje, że banki uaktualniają oferty i stare linki prowadzą po zmianie do nowszych promocji.

      Usuń
    2. Każdy kto zakładał tą lokatę ma regulamin w mailu potwierdzającym założenie lokaty.

      Usuń
  7. Z obniżką oprocentowania w IB trzeba się pogodzić. Jak niesie wieść gminna Leszek Czarnecki chce się pozbyć części udziałów by ratować Getin. Pisała o tym m.in/ Rzeczpospolita https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/leszek-czarnecki-idea-bank-getin-noble-bank,82,0,2384210.html. Czarneckiemu zależy na poprawie wyników finansowych IB, bo w ten sposób zagwarantuje sobie wyższą cenę za udziały.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z obnizka lokat tak, ale nie mozna bezczynnie godzic sie na bezprawne proby obnizenia oprocentowania kont, ktore sa sprzeczne z zapisami regulamonu.
      Jesli mialbys sie na takie cos godzic, to rownie dobrze powinienes sie zgodzic na to ze Idea bank nie odda Ci wigole Twojej kasy bo potrzebuje jej na ratowanie Getinu. Wtedy tez sie na to zgodzisz? Nie? Dlaczego, skoro uzasadnienie icel sa takie same?

      Usuń
    2. Masz rację od dziś następna obniżka oprocentowania w IB m.in Lokata na nowe środki Plus z 3% na 2,55% (3, 4 m-ce) i 2,75% na 6 m-cy.

      Usuń
  8. Jako czynnik sprawczy tego zamieszania (autor kluczowych komentarzy) czuję sie upoważniony do zasugerowania złożenia skargi do KNF, o której napisałem w moim komentarzu. Link do formularza poniżej :
    https://www.knf.gov.pl/dla_konsumenta/formularze_zgloszeniowe/zgloszenie_na_bank

    Jak będzie trochę zgłoszeń to może KNF się sprawie przyjrzy. Wzoru skargi chyba nie trzeba przesyłać. Złożenie skargi jest o tyle uzasadnione, że w moim wypadku otrzymałem już odpowiedź Idea bank na reklamację - odpowiedzieli na okrągło uznając, że niby działają zgodnie z regulaminem więc zgodnie z procedurą zgłosiłem bardziej stanowcze odwołanie do Rzecznika Klienta Idea Banku podtrzymując argumenty.. (mail: rzecznik.klienta@ideabank.pl). I wam to radzę czynić.

    OdpowiedzUsuń